Svar: Rytmeskift?
8. december 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Fynbo
Din plan for dagen er fin og fuldstændig alderssvarende og der er absolut ikke nogen grund til at ændre på den rytme I har lige nu. Heller ikke fordi din datter skal starte i dagpleje ... Det er helt alderssvarende relevant at hun sover 2 lure dagligt, en formiddagslur og en middagslur. Faktisk er de fleste børn mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt.
Det ser også ud som om at din datter får både mos, grød og mad i stykker og i takt med at hun bliver ældre skal hun naturligvis have mere og mere familiemad, mere og mere rigtig mad. Men det kommer stille og roligt og boller som mellemmåltid, rugbrød med forskelligt smørbart pålæg og meget gerne fiskepålæg til frokost er helt fint.
Du må gerne supplere hende med grøntsagsmos og/eller kogte grøntsager i stykker til frokost, ligesom hun også meget gerne må få rester fra aftensmaden som godt kogte pastaskruer, små stykker frikadeller, et ½ hårdkogt æg, lidt rejer eller lignende at spise selv. Det er godt til at øve hendes pincetgreb og det er en måde at støtte hendes alder nu.
Om eftermiddagen må hun også gerne få ½ bolle med lidt smør, ost, frisk frugt og så må du også gerne begynde at give hende lidt tykmælk eller A38 (3,5%) med lidt frugtmos, revne æbler, banan, lidt rugbrødsdrys eller lignende om eftermiddagen.
Jeg synes ikke du skal fjerne amningen kl. 19.30. Det er som regel den amning som ryger sidst og jeg kunne godt forestille mig at din datter vil sætte stor pris på netop den amning, når hun begynder i dagpleje og hverdagen ændrer sig. Men modsat kan man naturligvis også tale for at vende hende fra brystet, når hun selv viser tegn til det og når hun bliver 10 måneder vil 2 amninger dagligt ofte være tilstrækkeligt til at dække hendes behov for mælk, hvis hun så om dagen drikker masser af vand og også får mælk i grød, mos osv.
Man kan derfor godt vælge bare at give en kop mme inden putning til natten og så amme sen aften og tidlig morgen i stedet og måske det passer bedre til jer.
Man kan naturligvis også overveje at gå over til flaske, men som du selv nævner så er hun jo så gammel nu at man skal overveje nødvendigheden af dette. Flasken skal hun jo vænnes fra igen i 12-14 måneders alderen ...
Med hensyn til madindtag, så må du gå ud fra at hun får hvad hun har behov for, hvis hun trives og vokser som hun skal. Du må også medtænke at det netop er bedre at hun spiser lidt og tit end få og store måltider. Men derudover tænker jeg også at det alt andet lige må hjælpe på hendes indtag, hvis du varierer lidt mere - netop for at gøre maden mere interessant og spændende. Altså at du f.eks. giver hende rejer, æg, stykker af frikadelle, pasta osv. til frokost ved siden af rugbrøddet :)
Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med spørgsmålet "Hvordan hjælper vi hende bedst med at være 9 måneder?" - hvis det er et udviklingsspørgsmål du her stiller, kan du så ikke sende det igen og uddybe dine tanker :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske