Brev:
Får han nok kalk?
8. december 2009
Alder:
12 mdr.
Får han nok kalk?
Hej Helen
Jeg er netop stoppet helt med at amme min søn på 12,5 mdr. Jeg er i tvivl om, om han får kalk nok uden modermælken.
Vi har den udfordring, at han pure nægter at spise yoghurt. Vi har prøvet græsk yoghurt, fromage frais, tykmælk og yoghurt naturel med lidt vanilje. Vi vil ikke give ham frugtyoghurt, fordi der er så frygteligt meget sukker i. Han er heller ikke særlig pjattet med sødmælk. Han tager lidt om eftermiddagen, men mest fordi han synes, at det er noget sjovt noget, og han leger lidt. Det bliver ikke til ret meget.
Han er ellers ikke kræsen og spiser, ud over yoghurt, alt hvad vi præsenterer ham for. Er der andre fødevarer, vi kan præsentere ham for, som er rige på kalk ud over mælk og de yoghurt-lignende produkter?
For at give dig en ide om, hvad han spiser på en dag, får du lige hans madplan for i dag:
Morgenmad kl. 7.00: Trekornsgrød lavet på sødmælk med smørklat og lidt sødmælk på. Æblebåde i hånden. Vand i kop.
Formiddag kl. 10. En halv hjemmelavet rosinbolle med smør og ost og lidt banan. Vand i kop.
Frokost kl. 12.30: En halv skive rugbrød med torskerogn, en halv med leverpostej, et par kartoffelbåde og et par agurkestænger i hånden. Vand i kop.
Eftermiddag kl. 15.30: En halv hjemmebagt rosinbolle med smør - tit får han også frugt og f.eks. en riskiks, men det var vi løbet tør for her til eftermiddag. Dertil lidt mælk i kop og vand i kop.
Aftensmad kl. 18: Gullash med masser af rodfrugter - persillerod, kartofler, pastinak og gulerod. Tomat i hånd. Vand i kop. En tørret abrikos til dessert.
Godnatgrød kl. 19.30: En lille portion krudtuglegrød med smørklat og mælk på (grøden indeholder forskellige kornsorter, brændnældepulver og andet godt).
Vi vil helst sikre hans kalktilskud naturligt gennem hans kost og slippe for tilskud, hvis vi kan. Hvad tænker du?
Han måler 76 cm og vejer 10,2 kg.
Tak for hjælpen igen.
Kærlig hilsen
Thilde