Svar: Får han nok kalk?
8. december 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Thilde
Den bedste kilde til kalk er mælk og det anbefales at børn efter 12 måneders alderen tilbydes min. 350ml letmælk dagligt, for at være dækket ind.
Du skriver at din dreng drikker sødmælk og måske kan han bedre lide letmælk, det kan i hvert fald forsøges. Det er rigtig godt at I er opmærksomme på de neutrale surmælksprodukter og selv vil tilsætte frugt, måske kan I dog finde frugtyoghurt som kan bruges - se på indholdsdeklarationen og vælg alt med mere end 10g sukker fra pr 100g fra. Det kan godt lade sig gøre og på den måde finde et produkt som han måske kan lide.
Yoggi-Yoghurt indeholder f.eks. kun 7g sukker på 100g (og 11g kulhydrat) og du kan sikkert finde andre muligheder på hylden. Hvis man vil undgå kalktilskud, bliver man nogle gange nødt til at gå lidt på kompromis med andre ting ... :)
Du kan også lave milkshakes til ham, ved at blende f.eks. banan og mælk til en cremet konsistens. Mange børn vil gerne drikke milkshakes og tilsætter du ikke andet end ren frugt, så svarer det jo til at spise en banan og drikke et glas mælk til.
Ellers er løsningen at give ham kalktilskud dagligt. Selvom der er kalk i andre fødevarer, så er det svært at nå op på hans daglige kalkbehov, hvis han ikke indtager mælk. Det anbefales at børn i alderen 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt.
Calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Der er mange grøntsager som indeholder kalk - f.eks. grønkål, spinat, broccoli. Også nødder - især mandler, tørrede figner og forskellige frø og bælgfrugter som bønner og linser indeholder kalk, ligesom der er kalk i havregryn. Men selvom du forsøger at give ham alle disse ting, så kan det være svært helt at holde styr på om han får nok.
Omkring mælk til børn over 1 år, så skriver sundhedsstyrelsen blandt andet: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet
halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god jul:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske