Svar: At falde i søvn selv og sove godt
9. december 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Der er flere ting som spiller ind på din drengs evne til at kunne falde i søvn selv og sove godt og trygt om natten.
Det første du skal sikre dig er naturligvis at han får mælk og mad nok i løbet af dagen. Hvis ikke han gør det, så er det jo et reelt behov at die hos dig hele natten igennem ...
Derudover er det rigtig fint at du forsøger at adskille amning og søvn, men stadig er det helt reelt at ham bliver ammet (eller alternativt får en flaske) inden han skal sove. Han har naturligt brug for at ligge i din favn, han har brug for den lun mælk, han har brug for at mærke at du er der for ham, dufte dig, fornemme din vejrtrækning, dine kærtegn osv. og det er helt naturligt at han har brug for at blive lullet til ro. Det han ikke har brug for er at falde i søvn med brystet i munden.
Han skal altså lige nå at registrere at han bliver lagt i sin egen seng, når du putter ham fra favn til egen seng, skal han derfor ikke være spilvågen, men puttes lige der, hvor øjnene kører rundt i hovedet og han er træt nok til at falde i søvn, med dine hænder på sin krop og dine beroligende ord - men i egen seng.
Han er ved at være en stor dreng, så det kan være lidt svært at svøbe ham - men du kan forsøge. Det at være svøbt, vil hjælpe ham til at falde fysisk til ro og skiftet mellem din favn og seng følges ikke så stort. Du kan svøbe ham i et tæppe eller i dynen. Nogen vælger også at bruge en 'voksipose' eller lignende sovepose og gøre den til det trygge og nære sted, det barnet forbinder med at skulle sove. Den puttes barnet i mere eller mindre altid og kan således puttes hvor som helst, fordi det er soveposen der er det genkendelige. Barnet puttes i sin pose som så kommes i barnevognen, barnets puttes i posen, som komme i sengen ...
Vælger man at bruge posen indendøre skal man naturligvis sikre sig at han ikke får det for varmt og lette på dynen, når han sover godt - hvilket man også bør gøre, hvis man svøber ham. Men det at være pakket tæt, kan gøre at I netop undgår at han ligger og basker med armene og tydeligvis har svært ved at finde fysisk ro.
Derudover handler det også meget om at finde det rette tidspunkt at putte ham på. Det er vigtigt at I ikke putter ham for tidligt og det er også vigtigt at I ikke putter ham for sent. Man kan tale om at der kører et søvntog og at det handler om at stige på toget, når det holder på perron. Hvis man ikke rammer det rigtige tidspunkt så kan man ligeså godt tage barnet med ind i stuen igen og vente på at det næste tog kommer forbi. Det tager måske 20 minutter, måske 40 minutter før barnet atter er putteklar men så er det sådan. Vi andre kan jo heller ikke sove på kommando :)
Jeg er bestemt ikke tilhænger at at børn skal ligge og skrige og være ulykkelige, når de skal sove - uanset hvad alder de har. Jeg mener at når børn græder, klynger sig til deres forældre og tydeligt viser at de ikke vil sove, eller lades alene, så er der en grund til dette og det er udtryk for en smerte, som man ikke bør overhøre. Gråden kan naturligvis variere alt efter hvad alder barnet har og hele situationen, og lige i forhold til jeres lille dreng, så lyder det som om at det handler meget om at finde det rette puttetidspunkt og også give ham den nærhed han naturligt har behov for.
Du skal være opmærksom på at hvis du adskiller bryst og søvn med mange minutters mellemrum, så kan det godt betyde at han naturligt søger dig mere fordi han jo netop har brug for din nærhed, din trygge favn for at finde fysisk ro ... ligesom han som sagt også har brug for mad og mælk nok hele dagen igennem.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng, får evt en ekstra amning at vågne på kl. 7.30
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16-17: Ammes og sover dagens 3 lur, som ofte er kort powernap på 20-30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover i sin egen seng
Midt nat 03: Evt. amning og sover videre i egen seng. Nogle børn kan undvære denne amning, de fleste er dog 6 måneder inden de kan undvære mælk om natten.
Alternativet til amning om aftenen eller sen aften kan være en flaske - fordelen kan her være at far kan tage over, hvis du synes det kunne være rart. En anden fordel er at flasken kan jeres dreng jo få i sin seng og han behøver således ikke blive flyttet efter han har fået mælk. Det er dog stadig vigtigt at han lige får fjernet flasken fra munden inden han falder helt i søvn.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske