Brev:
Svær putning og sen døgnrytme
9. december 2009
Alder:
4 mdr.
Svær putning og sen døgnrytme
Kære Helen,
Tak for en hjælpsom brevkasse!
Jeg har brug for råd til vores skønne datter på lidt over 4 måneder (18,5 uge - hun blev dog født knap 3 uger før tid).
Grundinfo er følgende: Efter en besværlig opstart, ammer jeg fuldt ud og nyder det også fuldt ud. D. 1/12 var vores datter 65 cm 7400 g, så ingen tvivl om, at hun får hvad hun skal have. Hun spiser efter behov, hvilket ca. er hver 3. time i dagstimerne, og hyppigere om aftenen. Hun er en meget glad og nysgerrig baby, der smiler, griner, bruger kroppen og øver sig meget i at komme op og sidde, så hun kan se verden.
De første tre måneder var præget af urolige og hidsige aftener, som dog blev afhjulpet af en kiropraktor og uden tvivl også det faktum, at hun blev 3 måneder. Hun har fra starten været sen til at falde i søvn til natten.
Hendes døgn ser nogenlunde sådan ud:
Falder i søvn til nat ved midnatstid, sover 5-7 i træk, ammes, sover yderligere ca. 2-3 timer, ammes, sover yderligere ca. 1,5 time, hvor hun så vågner op ved 10-10.30-tiden. Så sover hun 1,5-2 timer omkring 12-14 og powernapper sig derefter igennem resten af dagen, aftenen. Om det er i barnevogn, i sengen, i vores favn er det svært at få hende til at sove mere end 30-45 minutter af gangen om eftermiddagen/aftenen.
Altså har hun en sen døgnrytme, som vi meget gerne vil have rettet bare en smule op på. For nogle uger siden forsøgte jeg at hive hende op ved 8-tiden, kun med det resultat til følge, at hun faldt i søvn på legetæppet, mens jeg spiste morgenmad og jeg selv blev helt udmattet. Hun gik nemlig stadig først i seng ved midnatstid (eller senere!)
Det er som om uroligheden er kommet tilbage de sidste 1-2 ugers tid. Hun bliver pludselig meget ked sidst på aftenen. Hun er tydeligvis træt ved 21.30/22-tiden. Gaber, gnider sig i øjnene, pylrer. Hun bliver stiktosset, hvis jeg prøver at få hende beroligeret ved brystet. Det eneste, der tilnærmelsesvis kan hjælpe på skrige/pylre-turene, er at gå rundt med hende i et meget lyst rum, så hun kan kigge. Men vi vil jo nødigt stimulere hende mere, når hun tydeligvist er så træt. Vi forsøger først med putte-ritualer (f.eks. sang, hygge, bad) efter kl. 22. Det er fuldstændig omsonst at begynde før.
Og egentlige putte-ritualer har aldrig virket. Det er nærmere, at hun endelig overgiver sig og dermed også kollapser helt enten ved brystet eller i vores arme, hvor vi derefter lægger hende over i egen seng (stadig i vores soveværelse). Det er dog også begyndt at være ret hårdt at bære rundt på hende i flere timer om aftenen, når hun er ked - 7,4 kilo kan godt mærkes i nakke og ryg.
Mine spørsgmål er: Hvorfor kæmper hun så meget imod trætheden (med skrig og skrål) og hvordan kan vi få hevet lidt i døgnrytmen?
Mange venlige hilsner,
moderen med datteren - det udprægede b-menneske!