Svar: Svær putning og sen døgnrytme
9. december 2009
Alder:
4 mdr.
Kære mor til datter som er udpræget b-menneske
... eller en lille ugle, som vi kalder det når der er tale om børn (i modsætning til Lærkerne :))
Det at jeres datter har en sen søvnfase er naturligvis helt okay og i orden, hvis det i øvrigt passer jer forældre og hvis hun trives med det ... Problemet opstår dog ofte, fordi dagen starter så sent og nattesøvnen varer så længe at det bliver til meget små og rodede powernaps dagen igennem og det påvirker så overskuddet om aftenen og giver gråd, pylren og stor uro.
så det kunne godt være en idé at I arbejdede på at få ændret på hendes søvnfase, ved at vække hende og starte dagen tidligere end den gør lige nu ...
For at hun ikke skal falde i søvn med det samme, så vil jeg foreslå jer at I forsøger at lægge badet ind om morgenen/formiddagen og derefter så putter hende til en middagslur.
Derudover vil jeg foreslå jer at I arbejder på 3 faste lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og så en powernap sidst på dagen. Sammenlagt skal I arbejde på at hun sover ca 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. Om dagen kan hun sove to lige lange lur og en powernap som 3 lur eller hun kan sove en kortere formiddagslur, en længere middagslur og en powernap sidst på dagen.
Det vil være meget normalt at den sidste powernap ligger så sent at hun går lidt senere i seng end I måske lige har lyst til, men det er helt okay - det er en periode, det ændrer sig igen i takt med at hun begynder at kunne nøjes med to lure dagligt. Samtidig er hun jo som sagt en lille ugle, så hun har det sikkert fint med at være lidt længere oppe om aftenen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng, vågner derudover også med en amning ca kl. 7.30-8
Kommer op, klædes af, puttes i bad, nusses om, pludres med osv.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10 - altså der hvor hun normalt vågner og står op skal hun nu sove lur.
Frokost 13-14: Ammes og puttes til middagslur - tidspunktet afhænger lidt af hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16-17: Ammes
Powernapper tidlig aften, sover her dagens 3. og korteste lur
Aften 20-22: Ammes efter behov - alt efter hvor sent den 3 lur ligger går hun før eller senere i seng. Som sagt er det helt okay hvis hun lige nu først går i seng f.eks. kl. 22 fordi hun så har sovet tidlig aften. Det ændrer sig igen.
Sen aften/nat 23-03: Ammes 1-2 gange efter behov
Som I kan se går hun altså i følge denne plan stadig sent i seng, men dog før midnat og får stadig sine 10 timers søvn. Derudover altså 3 lure i løbet af dagen og det er som sagt det I lige nu skal prøve at arbejde på at få indført :)
Jeg håber planen og mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske