Brev:
Søvn og motorisk uro
9. december 2009
Alder:
6 mdr.
Søvn og motorisk uro
Hej Helen
Nu henvender jeg mig til dig igen efter lang tid væk, i håb om at du kan hjælpe mig ud af de problemer jeg sidder i..
Jeg har en datter fra marts 2006 som stortrives, så det er helt som det skal være:-) Men i juni måned blev vi atter forældre til endnu en pige, som virkelig forstår at give sine forældre kamp til stregen.. Hun blev født i uge 41 - 2700 gram og 50 cm. Blev ammet fuldt ud til ca 5 mdr og herefter opstart på skemad. Det går fint, hun tager gode portioner 2 gange om dagen - hhv grød, mos, øllebrød osv. Er nu ca 64 cm og vejer 7,1 kg.
Fra første færd har søvn været svært med den lille dame! Hun startede livet med 'kolik' og skreg det meste af døgnet i 2 måneder. På det tidspunkt falder jeg over svøb + bogen 'Svøb dit barn' af Kirsten Sellin og får omgående ro! Nu kan vi pludselig få hende til at sove ved at svøbe samt vugge hende i armene - og jeg kan herefter se at store dele af problemet har været hendes motoriske uro og manglende evne til at 'samle sin krop' og falde til ro.
I lang tid sov hun i svøb dag og nat. (Gør det stadig til dagslurene) Men hun har haft enormt meget motorisk 'uro' (ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det) - faktisk så meget at vores læge for 2 uger siden satte gang i en indlæggelse så hun blev tjekket af en neurolog. Derudover syntes vores læge heller ikke at hendes evne til at gribe om ting var optimal ift alder.
Vi var derfor indlagt i 4 dage - men fik hurtigt konstateret at alt er i fineste orden. Det stoler vi på - og så nød jeg ellers at blive aflastet for søvn har i det sidste halve år været en mangelvare med 4-5 timer pr nat pga hendes uro og opvågninger ! Det skal siges at hun i en måned har kunnet rulle selv fra ryg til mave og at hun har altid været stærk og rank.
Så her står vi nu! Efter visheden om at vores datter er helt som hun skal være er jeg gået igang med projekt 'lære at falde i søvn selv' om aftenen da vi jo altid har båret rundt på hende i timevis hver aften. Jeg bruger 'se-til-metoden' hvor jeg lytter efter hendes gråd og viser mig og trøster med jævne mellemrum. Det går faktisk okay - hun bliver mere sur og gal end ulykkelig, så jeg er optimistisk. MEN - mit store problem er hendes konstante opvågninger natten igennem.
Mit eget gæt er at det sker hver gang hun skifter søvnfase for det er typisk med 45 min mellemrum. Først for 2 uger siden er hun begyndt at vise interesse for sut - så det er ikke den hun vågner efter. Jeg er bekendt med de forskellige søvnassociationer og har også en sutteklud - som dog ikke rigtig hitter. som sagt vågner hun så meget at jeg får sammenlagt 4-5 timers søvn pr nat, og jeg kan simpelthen ikke mere.
Jeg kan være heldig at få hende lullet i søvn igen med sut, ved at nusse hende, vende hende, klappe hende rytmisk og roligt bagi osv osv. Men ofte er hun helt vågen i op til 2 timer. Jeg har besluttet mig for at jeg ikke vil tage hende op og lade hende falde i søvn i mine arme, for jeg tænker jo, at det er ikke en løsning på lang sigt, hun skal lære det selv.. Men hvad skal dog gøre som jeg ikke ellers har gjort ??!
Hun blev i mange måneder ammet alt for ofte om natten for at få hende til at sove igen, men nu får hun 2 gange med ca 3-4 timers mellemrum (ca midnat og kl 04) Jeg er så træt og handlingslammet efterhånden og jeg har bare så meget brug for at få styr på nætterne nu..
Jeg håber du kan hjælpe - det blev en lang smøre som jeg egentlig har villet skrive til dig det sidste halve år - men har bare været for træt :-)
På forhånd tak
Mor :-)