Svar: Søvn og motorisk uro
9. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tillykke med lillesøster, det lyder som om at I har haft en lidt urolig start, men som om at det trods alt går bedre nu :) Det er dejligt at I har fået lægernes ord for at alt er som det skal være, det må alt andet lige give lidt ro på ...
"Se-til-metoden" virker bedst til børn i 8-10 måneders alderen som er begyndt at kravle og bevæge sig fysisk væk fra mor og far - altså børn der øver selvstændighed mere og samtidig har stort behov for at være fysisk nær. Med den alder din datter har, tror jeg faktisk det vil virke bedre at du prøver at sidde lidt med hende, ammer hende eller giver hende en flaske og (det kan far også gøre) og derefter skal hun så puttes.
Det er rigtig vigtigt at hun ikke puttes for tidligt. Det er vigtigt at hun ikke er for vågen, for så vil hun naturligvis protestere over at blive flyttet fra den lune favn ned i egen seng. Det kan her faktisk nogle gange være en fordel netop at give flasken, fordi den kan gives i sengen og dermed oplever barnet ikke et skift, men kan blive liggende og falde trygt i søvn.
Hvis hun puttes for tidligt, vil hun naturligt begynde at græde og vil have behov for at blive taget op. Det er derfor vigtigt at du giver hende mælk og sidder lidt med hende og først putter hende, når hun tydeligt viser sig parat. Hun skal flyttes fra din favn ned i egen seng lige der, hvor hun misser med øjnene og ser hvor hun bliver lagt. Hvor hun ikke er vågen og heller ikke sover, men hvor du med dine hænder på hendes krop og beroligende ord, kan lulle hende ind i søvnen der hvor du ønsker hun skal sove - i hendes seng.
Da hun er en pige med stor motorisk uro, så kunne det måske være en idé for jer at bruge en sovepose, en voksipose, duniduo, sleebee, drømmepose og hvad de ellers hedder. Simpelthen fordi det at være pakket i en pose, kan hjælpe hende til rent fysisk at holde bedre sammen på sig selv og når hun får hjælp til dette er det også lettere at overgive sig til søvnen. En sovepose kan altså være en god erstatning for det svøb du tidligere har oplevet har haft stor effekt. Samtidig kan hun jo puttes i sin pose både ude, inde og når I er i byen, så den vil også være genkendelig og dermed tryghedsgivende for hende :)
Derudover er det naturligvis vigtigt at hun får mælk og mad nok dagen igennem, så du er sikker på at hun ikke vågner hele natten fordi hun reelt er sulten. Du skriver at du stadig ammer en del og det vigtigt, hendes mælkebehov er stort - men spørgsmålet er om hun ikke skal øges til 3 måltider dagligt + mellemmåltider, nu hvor hun er 6 måneder og spiser godt. Det er i princippet bedre at give hende f.eks. 1 dl. 3 gange dagligt end 1 dl. 2 gange dagligt, selvom det mængdemæssigt giver det samme :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og hver anden dag kan hun fortsat få øllebrød som nu, vand af kop. Suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at sidde og gumle på.
Ammes og puttes til middagslur 13-13.30 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16: Ammes og kan også her tilbydes lidt frugt som om formiddagen
Powernappen begynder ofte at blive sprunget over i denne alder
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper og lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten (eller evt. en flaske) i sin egen seng ca 19.30-20. Igen varierer tidspunktet efter om hun har sovet sen eftermiddag eller ej
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge sider og puttes herefter tilbage i sin egen seng og begynder nu at kunne sove uden at få mælk midt nat.
Din datter kan sagtens vågne og have behov for hjælp til stillingsskift osv. i løbet af natten, men mælk behøver hun ikke, hvis hun spiser som ovenfor beskrevet. Det er således vigtigt at du lige ser på hendes indtag af mad og mælk og dagen og sikrer dig at det ikke er derfor hun vågner.
Det er super godt at du er opmærksom på gode søvnassociationer, men det er vigtigt at du putter hende til rette tidspunkt og altså ikke hvor hun er for vågen og heller ikke, når toget er kørt. Det handler om at springe på søvntoget i rette tid, når hun skal sove og det er vigtigt at hun registrerer hvor hun falder i søvn. Det er så hendes søvnassociation der skal få hende til at sove videre i søvnen, når hun skifter søvnfase og dermed give hende roen til at sove videre. En mulighed her er som sagt soveposen, fordi den er genkendelig og tryg - du har jo tidligere svøbt din datter, gør det stadig om dagen men er holdt op om aftenen og jeg synes det lyder som om at hun stadig har brug for hjælp til fysisk ro, når hun skal sove ...
Hvis du er fuldstændig udmattet, så må far eller en anden tage over så du kan få et par nætters sammenhængende søvn. Du må også udnytte alle muligheder for at få sovet lidt om dagen - jeg ved godt det er svært med nu to børn ... :)
Jeg håber mine tanker og plan for dagen hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig glædelig jul til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske