Svar: Ny døgnrytme efter sygdom
9. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Linda
Dejligt at høre at mine rugbrødsbjælker er et hit hjemme hos jer :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne begynde med lidt mellemmåltider nu, netop i form af rugbrødsbjælker og frugt i hånden at gumle på - ligesom hun også kan få frugtmos. Det er praktisk at give hendes jern sammen med frugten f.eks. om formiddagen.
Amningerne - ja dem er der faktisk ligeså mange af stadigvæk - ca 6 amninger dagligt er ofte stadig nødvendigt i 6 måneders alderen. Stille og roligt vil du dog kunne skære lidt ned og det er her ofte formiddagsamningen der ryger først. Derefter ofte amningen om eftermiddagen - men det er først i 7 måneders alderen at de fleste børn kan nøjes med og blive trappet ned til ca 4 amninger dagligt.
Det kunne hjælpe jer, hvis du om morgenen kunne amme hende i din seng liggende og hun således der kunne sove lidt videre, så dagen startede lidt senere. Det kan nemlig godt have noget at sige i forhold til hendes rytme og søvn i løbet af dagen, at hun står så tidligt op. De fleste børn vil nemlig i 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun 2 lure dagligt og den sene powernap der ligger mellem 16-17 kan således springes over ... Det er vigtigt fordi al den søvn der ligger efter kl. 16 naturligt vil 'æde' af nattesøvnen - enten så barnet går sent i seng, eller står meget tidligt op - eller ved at barnet vågner om natten ...
Ved at få hende til at sove lidt længere om morgenen og få dagens lure flyttet lidt, så hun sover lidt senere dagen igennem, så vil hun måske kunne sove lidt længere når hun endelig sover og vil måske kunne nøjes med de to lure og derfor måske - igen garantier, men måske - kunne sove bedre og mere sammenhængende om natten.
En plan for dagen med 6 amninger og masser af skemad og mellemmåltider ser således ud:
Tidlig morgen 05.30 ammes i mors seng og sover videre der. Selvom det forstyrrer at ligge der om natten, så kan hun måske godt nyde det tidlig morgen
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30-10, sover ca 1 time som nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30 og begynder så forhåbentlig at kunne sove længere lur her, måske skal du køre hende en tur, for at vende hende til at sove et længere stræk midt på dagen.
Eftermiddag 16: Ammes og kan her også tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt som om formiddagen
Powernappen begynder måske at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop og suppleres igen med lidt brødskorper osv. i hånden.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20 som nu
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden at få mælk - 7 timer, hvis man er meget heldig, men det er ikke tit :)
Du skal naturligvis give Sofie den mængde mad hun viser behov for, men samtidig også finde en balance, hvor hun stadig har plads til mælk i maven. Hvis ikke hun får drukket nok i løbet af dagen, så vil hun naturligt skulle søge det om natten ... så hvis hun kan spise 1½-2 dl og stadig vil tage brystet inden putning, så er det fint, afviser hun brystet, så er det bedre at holde lidt igen med maden og sikre hende mere mælk så hun ikke behøver die hele natten hos dig :)
Måden hun falder i søvn på om dagen, ammes, puttes, triller om på siden og sover - det lyder helt perfekt og den samme rytme, skal du forsøge at skabe om natten. Jeg har dog en formodning om at det kommer stille og roligt, når I atter kommer ind i ny rytme efter hun har været syg. Det er vigtigt at have samme ritualer både dag og aften, det giver størst mulige ro. Så prøv at gennemtænke hvad du gør anderledes der og om nogle af jeres dagsritualer kan overføres til natten.
Det kan også være en idé at du eleverer hendes hovedgærde lidt, da hun har haft problemer med ørerne, så kan det lette på trykket og gøre det rarere at sove og så skal du naturligvis være sikker på at hun er fuldstændig rask nu - det er svært at ændre rytme og skabe gode vaner med et halvsløjt barn :) Det lyder som om at hun måske har ondt, når hun bare græder og det ikke hjælper at putte med dig eller at du går rundt med hende. Det at sutte ved brystet har lidt effekt - måske fordi det at synke den lune mælk letter på trykket i ørerne ... indtil det så er galt igen ...:(
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, og at det kan lykkes at få lidt mere søvn tidlig morgen og dermed lidt ændret dagsrytme ... fortsat held og lykke.
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske