Svar: Fast rytme for måltider og sovetid - dagpleje
9. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Lise
Du har fuldstændig ret i at det vil være rigtig godt, hvis Liv kunne ændre lidt rytme. Som det er lige nu vågner hun så tidligt, at hun naturligt også sover tidligt hele dagen igennem og det betyder at hun har brug for op til 4 lure dagligt, for at 'kunne holde til aften' hvor hun så sover igen ...
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne nøjes med 2 lure dagligt + nogle gange en powernap sidst på dagen. Hos de fleste forsvinder denne sidste lur dog mellem 6-7 måneder. Igen naturligvis afhængigt af hvor tidligt eller hvor sent barnet står op og sover i løbet af dagen.
For at få Liv til at sove lidt længere om morgenen, så hun kan sove formiddagslur i stedet for middagslur, vil det være rigtig godt, hvis du kunne prøve at putte hende senere og senere dag for dag. Da du lige nu putter hende kl. ca 8, så prøver du at putte hende 8.15, 8.30, 8.45 osv. indtil du får hende puttet kl ca 9 som er den tid der passer med dagplejens rytme.
Det er vigtigt at du samtidig putter hende senere og senere til de øvrige lure også så hele hendes rytme på den måde ændrer sig dagen igennem. Det er her meget kort beskrevet, men det er princippet i det.
En plan for dagen som du kan arbejde hen imod ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og forsøger at sove videre i mors seng
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i dagpleje herefter, de dage hvor hun skal det
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur, sover 1-1½ time som nu
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 16: Flaske og tilbydes også lidt frugt som om formiddagen. Vand af kop.
Powernapper evt 20 minutter, men ofte begynder denne lur at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet kan variere efter hvorvidt hun har sove sen eftermiddag eller ej
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig
At skulle ændres på børns døgnrytme er noget af det mere komplekse inden for søvn, for det er vigtigt at din datter samlet set ikke sover så meget om dagen, at hun stadig vågner tidligt som nu. I takt med at du putter hende senere og senere dagen igennem er det altså vigtigt at hun ikke sover længere og længere, men i stedet sover færre lure. Hendes samlede søvnbehov om dagen skal være måske 3 timer, hvor hun sover 1-1½ time om formiddagen og 2 timer til middag og måske 20 minutters powernap her en overgang - men den forsvinder så igen som sagt ...
Med hensyn til kød og fisk, så er det meget lidt du skal komme i mosen. En lille skefuld til en hel portion i starten. Det er vigtigt at det kun lige er lidt struktur og ikke rigtigt bid til at begynde med.
Det kan være en god idé at lave grøntsagsmos af de lidt sødere grøntsager og du kan her lave mos af gulerod, ærter, pastinak, persillerod eller f.eks. græskar. Netop rodfrugter har ofte en naturlig sødme, når de bliver kogt.
Det er også en god idé at lave lidt sovs og bruger du sødmælk eller laver du lidt tomatsovs eller lignende, så kan du kommer lidt af dette på grøntsagerne - det giver både ekstra fedtstof og giver god smag. En sovs kan også bare være en smørsovs til de mindste børn - det kan også påvirke lysten til at spise mosen :)
Prøv også at købe grøntsagsmos på glas for at se om hun kan lide noget af dette, det er helt okay at blande færdiglavet børnemad med det hjemmelavede. Lige nu her i starten handler det om at få hende til at smage og spise så varieret som muligt :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med det hele :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske