Brev:
Søvn, kost og dagsplan
10. december 2009
Alder:
9 mdr.
Søvn, kost og dagsplan
Hej Helen !
Så er jeg tilbage igen med spørgsmål:)
Min søn er nu 9 måneder gammel. Jeg er startet på arbejde for en måned siden og min mand holder orlov med vores søn. Grunnet pasningssituationen skal han nok gå hjemme med vores søn indtil han er 14-17 måneder gammel. Derfor står vi selv med at skulle etablere ordentlige rutiner, således at han lettest muligt bliver klar til vuggestuestart noget sent. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål.
Vores rytme er pt. således:
kl. 5.30/6 Vågner og ammes i vores seng
kl. 7 Spiser havregrød med frugtmos og vand i kop
kl. 9 puttes til formiddagslur og sover i ca. 1½ time
kl. 11.30 frokost bestående af rugbrød med div. pålæg, frugt og grønsager at gnave af. Vand i kop
kl. 14 Puttes til eftermiddagslur og sover ca. 1½ time
kl. 15.30 frugtmos med jerntilskud, en bolle med smør, kiks eller andet at gnave af
kl. 17.30 aftensmad (familiemad)
kl. 19 ammes
kl. 19.30 spiser lidt yoghurt med frugtmos og puttes
Han sover ca. fra 20 - 5.30/6 uden afbrydelser og vågner meget sjældent om natten.
Det ser ud til min søn trives. Han er ca. 74 cm lang og vejer ca. 9,5 kg. Motorisk er han godt med. Han kravler og rejser sig op ad ting og kanter sig lidt rundt ved dem.
Gennem opstarten af fast føde har vi været igennem mange faser med ikke at ville spise, til lige pludselig at rå-æde, og tilbage igen. Men det går jeg ud fra er normalt ?
Lige pt. er vi stødt lidt ind i en fase hvor han helst skal distraheres lidt når han spiser - ved han sidder at piller i noget mad selv, en ske, en kop osv.
Er det lidt et skråplan vi er ude på ved at give ham lov til det eller er det en del af processen mod selv at kunne/ville spise selv?
En anden ting jeg kunne tænke mig lidt input til er vores dagsplan - er den alderssvarende og hvad er det næste indenfor kost vi skal igang med?
Samtidig drømmer jeg lidt om, at han om morgenen sover lidt længere - bare 30 min så klokken lige bliver 6/6.30. Men jeg ved godt det nok er et luksus problem når han i øvrigt sover godt om natten. Arbejder tiden med os her eller er der noget vi kan gøre? Vi har forsøgt at få ham til at putte videre i vores seng, men han har simpelthen for meget krudt i r... og kravler og ormer sig rundt i sengen.
Mange hilsner