Svar: Diverse spørgsmål om kost
10. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og dine mange spørgsmål :) Jeg vil forsøge at svare på dem alle så godt som muligt, det er dejligt at de er prioriteret, det gør tingene lidt mere overskueligt ... :)
Det er en god idé at give din datter variation af både grød og mos for at holde maven godt igang og nu hvor hun bliver 6 måneder i dag (tillykke!) vil det være rigtig godt, hvis du kunne begynde med lidt grovere grødtyper. Du kan give hende havregrød, øllebrød og stille og roligt også begynde med lidt flerkornsgrød. De lidt grovere grødtyper er gode til at holde gang i maven.
Derudover vil detr være rigtig godt, hvis du kunne variere hendes grøntsagsmos mere. Hun kan få stort set alle grøntsager og jo mere variation jo bedre - både for hendes mave, men også i forhold til at give hende smagspræferencer - jo mere variation nu, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen :)
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må fra 6 måneders alderen meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Når hun er godt igang med grøntsagsmosen og har fået lidt mere smag og variation, så varierer du yderligere ved at begynde at tilsætte kogt kød og fisk i mosen. Kylling kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give hende indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og hun må gerne få det hele, når hun er 6 måneder. Tun fra dåse er også i orden. Igen - jo mere forskelligt, jo bedre er det:)
Kål har ry for at kunne give luft i maven, men ikke skabe forstoppelse. Det er netop vigtigt at du giver hende så meget forskelligt og også forskellige kåltyper for at holde gang i maven :)
Det er vigtigt at du forsøger at holde gang i maven, jeg forestiller mig at en mere varieret grøntsagsmos og evt. med lidt sovs som topping, vil sætte lidt gang i hendes mave. Derfra vil det stille og roligt være naturligt at gå over til at komme en lille smule kød og fisk i mosen :)
Du må meget gerne lade din datter få både and, flæskesteg, kalkun, brun sovs og hvad der ellers er på julebordet :)
Med hensyn til portionsstørrelse så er det bedre fortsat at give hende små hyppige måltider i stedet for få og store måltider. Hendes mælkeindtag er fortsat meget stort og hvis hun ikke får væske nok i løbet af dagen, vil hun naturligt søge det om natten. Det er således bedre at give hende 1-1½ dl. grød eller mos (færdigt mål) og hun så drikker mælk/væske nok end det er at give hende 2 dl og hun så afviser at drikke.
Netop når hun også har problemer med hård mave er det vigtigt ikke at skære for meget i hendes amninger. Samtidig vil amninger jo så også naturligt blive skåret ned netop i takt med at hun begynder at spise mere og mere ... Det er her normalt amningen midt nat der forsvinder først, derefter amningen inden formiddagslur, så amningen om eftermiddagen. De amninger der normalt bibeholdes er altså tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og netop disse amninger vil ofte være tilstrækkelige i 7 måneders alderen - men lige nu har hun brug for lidt mere :)
Jeg anbefaler normalt at man giver grød til morgenmad og grøntsagsmos til frokost og til aften. Det er naturligt at barnet får grøntsagsmos til frokost, suppleret med en rugbrødsbjælke, agurk eller lignende at gumle på, fordi det er det vi normalt selv spiser til frokost (brød, kød, fisk, grønt). Hvorimod grød om morgen og et evt. mellemmåltid om eftermiddagen er fint.
Jeg vil derfor anbefale grøntsagsmos til frokost og når hun begynder at tygge kan hun få rugbrødshapsere suppleret med grøntsagsmos :)
Maden bliver gradvist grovere, bare det at hun begynder at få havregrød giver hende en anden konsistens og når hun begynder at få lidt hakket kød eller fisk i sin mos, så giver det også lidt mere struktur og dermed lidt mere bid. I 7-8 måneders alderen vil det være godt at introducere mad med lidt mere bid i og i 8-9 måneders alderen vil små brødhapsere ofte være godt.
Jeg synes du skal bruge den lidt grovere og mere varierede grød og mos som måden du får sagt gang i hendes mave på og derfor skal du ikke vente med at give hende nye former for mad.
Din datter er for lille til at kunne spise mellemmåltider som bolle med ost osv. men frugt er godt som mellemmåltid nu.
En dagsplan til et barn på 6 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med hakket kød eller fisk i mosen, vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Ammes og kan evt. tilbydes lidt frugt som om formiddagen
Powernappen begynder ofte at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, vand af kop.
Ammes og puttes til natten i sin egen seng ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
I al hjemmelavet grød og mos bør du bruge mælk og tilsætte ekstra fedtstof. Derudover skal hun have vand af kop sammen med sin mad for at få væske nok. Hendes væskebehov lige nu ligger på mellem 800-1000 ml mælk i døgnet, så derfor er 5-6 amninger nødvendigt. I 7 måneders alderen kan hun nøjes med mindre, og derfor ca 4 amninger. I 8-9 måneders alderen vil ca 600ml være godt, hvilket svarer til ca 3 amninger/flasker og i 10 måneders alderen vil 2 amninger/flasker, svarende til ca 400ml være rigtig fint. Ud over dette får hun jo så mælk via grød, mos, ost, sovs osv. i takt med at hendes indtag varieres.
Hun har brug for amning eller flaske til hun er 12 måneder gammel. Hvis du ønsker at trappe ud af amningen inden, så vil det normalt være relevant at tilbyde hende modermælkserstatning i stedet for.
Med hensyn til ost kan du købe en hvilken som helst mild ost, skære i store humler eller skiver og give hende et stykke at sidde med. Hun er dog nok lige lille nok til det endnu, men du kan jo forsøge ... :)
Med hensyn til mælk i hjemmelavet mad, så må du gerne tilsætte så meget modermælk eller modermælkserstatning du vil, men vælger du at bruge sødmælk må du kun tilsætte ½ dl. da komælk ikke er det bedste for dit barn i denne alder og hun risikerer at få for meget, hvis du bruger mere. Du kan altså frit justere grødens konsistens ved at bruge modermælk eller modermælkserstatning i stedet :)
Rådet omkring sødmælk i madlavning handler om at vi i DK prioriterer at børn ret hurtigt får mad som tager udgangspunkt i familiens mad. Det betyder at hvis du laver f.eks. en kartoffelmos på sødmælk eller laver lidt sovs til maden, så kan din datter få samme mad som I andre og dermed stille og roligt begynde at få familiemad :)
Men det betyder ikke at hun skal til at have sødmælk dagligt. Der sker ikke noget ved at hun får ½ dl. i sin grød om morgenen og ½ dl. via sin grøntsagsmos om aftenen, men mere bør hun ikke få og det er derfor man har sat et max på ½ dl i grød og mos ... :)
Jeg håber du kan bruge alle mine svar videre, rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig glædelig jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske