Svar: Fedtstof i babymad
10. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Mie
Dejligt at du synes om babykøkkenet :)
Grøntsagssuppen jeg laver indeholder fedtstof fra det fedt jeg svitser grøntsagerne i og den mælk der tilsættes. Derudover må det anbefales at tilsætte lidt ekstra fedt til det lille barns portion, hvilket kan være i form af en sovs eller bare en skefuld af hvad fedtstof du nu har. I klippet bruger jeg en ærtesovs, som består af olie og ærter ...
Der sker ikke noget ved at familien har en 'kødfri' dag en gang imellem og en grøntsagssuppe som indeholder masser af forskellige grøntsager, herunder rodfrugter har masser af gode vitaminer, protein, fibre osv. som hele familien har godt af at få.
Man kan dog også sagtens supplere med lidt kød, hvis man har lyst til dette. Grøntsagssuppen jeg laver smager f.eks. rigtig godt med lidt ristede bacontern til de voksne. Man kan også bruge lidt kogte kyllingestykker - det kan jo fint drysses på til de voksne og eller kan hakkes og kommes i til den mindste :)
Rigtig god appetit og glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske