Brev:
Vil ikke sove, opdragelse og spille wii
10. december 2009
Alder:
20 mdr.
Vil ikke sove, opdragelse og spille wii
Hej Helen
Nu er det efterhånden ved at være længe siden jeg har skrevet til dig sidst. Men det er fordi det bare er gået så godt med vores dreng - han udvikler sig som han skal og er blevet rigtig god til at snakke og han forstår rigtig mange ting - nogle gange for meget :-)
Jeg skriver til dig nu, jeg han pludselig er begyndt ikke at vil i seng om aftenen... - han har siden han var et års tid sovet fra kl. 20 - 06 om morgenen uden at vågne - rigtig dejligt - MEN...når han ved at tiden nærmer sig, begynder han at finde alt muligt legetøj vi skal se og han vil lege med - nogle gange når vi så bærer ham op i seng begynder han at vride sig og vil bare ikke i seng.
Pt. kører vi skrigeture på ham efter bogen "godnat og sov godt" og det fungere egentlig også okay - han falder til ro efter ca. 30. min. MEN han er nu efter vi er begyndt at køre skrigeture, begyndt at vågne op om natten. Her kører vi igen efter bogen, men den anden nat var han vågen fra kl. 01 - 03. han holder nogle gange pauser på ca. 10. min, men starter så igen.
I nat vågnede han 3 gange. Han kommer altid i seng ved 20 tiden. Ved dagplejen sover han fra kl. 12.30 til ca. 15.30 eller mere, han får ikke længere formiddagslur, men vi har nu bedt dagplejen om kun lade ham sove i max. 2 timer. Når han har haft en hård nat og vågner vi 6 tiden tager vi ham ind i sengen til os og han sover tit videre hos os, men så når vi skal op ved 7 - 7.30 tiden er han svær at vågne.
Hvad kan vi gøre for at han ikke vågner om natten? er han måske inde i en tryghedsperiode lige nu? er det meget sjovere at være vågen end at sove lige i denne alder?
Et andet spørgsmål er hvordan vi opdrager ham til at sidde ordenligt og spise ved aftensbordet? hvis der er noget han ikke kan lide eller hvis han ikke er sulten (det er meget svært at få ret meget mad i ham til aften) så smider han bare maden ned på gulvet. Vi siger nej og skubber ham væk fra bordet og når han så bliver god igen, så prøver vi igen - gør han det så igen, tager vi han ned fra bordet - nogle gange så kommer han og vil op og spise igen og vi lader ham, men andre gange giver han sig til at lege igen.
Et sidste spørgsmål:
Vi har fået en nintendo wii - hvor han en 3 gange har set min mand spille golf - nu er vores dreng bare totalt bidt af det og snakker ikke om andet en golf, spille, mor, far, hullet (bolden skal ned i hullet) - vi har pakket den helt væk nu, da det tog helt overhånd med at han snakker om den, syntes vi. Han snakkede også om det i dagplejen, hvor dagplejemoderen havde sagt - nej, vi spiller ikke her - kan du gå ind og lege med de andre - så var han blevet så sur, at han havde banket sit hoved ind i væggen og været helt hysterisk.
Nogle gang siger han "spille" selvom vi har pakket wii´en væk - har han taget skade? er det derfor han pludselig ikke vil i seng og sove - det med at han ikke vil sove startede omkring det tidspunkt, hvor vi fik wiién.
Det skal også siges, at han er meget vildt med tegnefilm - teletubbies, byggemand Bob, Handy Manny, Mickey Mouses klubhus osv. måske er det for meget for ham at kapere????
Jeg håber at du kan give mig svar på mine spørgsmål.
Endnu engang mange tak for en super god brevkasse.
Med venlig hilsen
Den dejligste dreng i verdens mor :-)