Svar: Vil ikke sove, opdragelse og spille wii
10. december 2009
Alder:
20 mdr.
Kære mor til verdens dejligste dreng :)
Når børn pludselig vægrer sig mod at skulle sove om aftenen, protestere voldsomt, græder og gør alt hvad de kan for at forhindre deres forældre i at gå, så kan det naturligvis handle om at barnet sover for meget om dagen og at sengetiden ikke er passende. Derfor er det fint at I nu har reguleret middagsluren ind, så jeres dreng kun sover 2 timer til middag.
MEN, ofte handler det også om at barnet er inde i en periode, hvor det har behov for ekstra tryghed og nærhed og børn som klynger sig til deres forældre gør det ikke for at være ulydige men fordi det er et reelt behov. Derfor er det også meget vigtigt at man i den periode sætter sig hos barnet, beroliger og betrygger og viser barnet at det roligt kan lægge sig til at sove, fordi mor og far er der og passer på intet sker.
Jeg er ikke tilhæger af "Godnat og sov godt", hvor man lader sit barn skrige sig i søvn ... Jeg synes det er vigtigt at man forsøger at finde ud af hvad det handler om og så prøve at reagere hensigtsmæssigt på dette og anderkende barnets behov.
Jeres dreng gennemgår lige nu en stor udvikling. Han har en alder nu, hvor verden pludselig synes meget stor. Han begynder at have mere farefornemmelse, han oplever mere modstand i hverdagen. Farerne opstår, når han klatrer op på en rutschebane og finder ud af at han ikke selv kan komme ned og at han er højt oppe, når han løber, falder og slår hul på knæet. Modstanden oplever han fra jer, fordi han mere og mere får ”Nej!” i løbet af dagen, når I tager ham i armen og holder ham fast fordi han ikke må løbe ud på vejen og også fra andre børn som tager legetøjet fra ham, skubber til ham osv.
Det betyder at børn i denne alder godt kan være lidt mere tryghedssøgende og de kan have ekstra behov for at man er der når de skal sove. De kan også have opvågninger om natten, hvor de tydeligt drømmer meget, de vågner med gråd og virker som om at de har mareridt. De ses ofte især i 18-20 måneders alderen, men kan sagtens komme lidt før og kan også forekomme fremover.
Det betyder også at børn i denne alder ofte har en masse tanker, en masse oplevelser, som de skal have bearbejdet inden de kan lægge sig til at sove. Derfor er det en god idé at bruge lidt tid ved sengekanten, hvor man taler med barnet om hvad der er sket, hvordan dagen er forløbet, hvad barnet har oplevet – både af gode og mindre gode ting, så man ligesom får barnets hoved tømt lidt for tanker og derved hjælper barnet til mere ro.
Når børn er meget tryghedssøgende, så skal man naturligvis være der for dem, men det kan godt ske at man forvirrer barnet ved sin tilstedeværelse. Hvis man bare sidder på værelset, kan barnet naturligt godt blive forvirret - skal vi lege nu eller hvorfor sidder mor og far der ... det vil ofte virke mere utrygt end trygt. Barnet ser jo at man er der, men man har ikke rigtig kontakt, hvorfor sidder man der og bare sidder … Det sender uklare signaler og gør barnet forvirret og utryg, og så vil man naturligvis ikke sove.
Derfor kan man bruge metoden med at gå til og fra - men vælger man dette så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden eller at man går fra et barn som tydeligt viser sine protester mod at man går. Man kan bruge denne metode, hvis barnet ser jeres tilstedeværelse som leg og underholdning og det kan så være en måde at vise barnet at det ikke er 'sjov og ballade-tid' nu men sovetid ...
En anden mulighed er at man i stedet opholde sig i værelset eller lige uden for døren og lave noget praktisk. Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Samtidig kan man så verbalt betrygge barnet og fortælle hvad man vil have barnet til ”jeg er lige her, læg du dig ned”.
På samme måde kan man udnytte det at skulle lave noget praktisk – f.eks. gå frem og tilbage med rent tøj som skal lægges på plads – man har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. Man siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig barnet rolig ved at være i sin seng.
Og jeg tænker at det er den metode I skal benytte jer af. I skal altså sende tydelige signaler om at det ikke er legetid, men sovetid nu. I skal samtidig vise ham at det der foregår efter sengetid er kedeligt. I skal betrygge ham ved jeres tilstedeværelse (være i nærheden) og ved verbalt at fortælle ham, hvad I vil. Netop det at han selv begynder at lægge sig ned er vigtigt i forhold til at forstå, at det faktisk er det I forventer at han gør nu.
og så skal I naturligvis holde fast i max 1½-2 timers middagslur og en sengetid som ikke er for tidlig. Hellere at han puttes lidt senere, så I er sikre på at han er træt og parat til at sove, når han bliver lagt :)
Med hensyn til opdragelse ved middagsbordet, så er det faktisk rigtig fint det I gør. Det handler nemlig om at lade en handling følge med det nej I giver. Så når han smider med maden og I siger nej, så flytter I enten ham fra bordet eller flytter hans tallerken. Nogle gange så vil han så komme op og spise igen og det må han naturligvis gerne, så får han lov til det, så har han jo forstået at han skal spise maden og ikke smide med maden og andre gange så er måltidet bare slut og han kan lege.
Det er derfor også vigtigt at han fortsat får små hyppige måltider dagen igennem, så der aldrig går særlig lang tid imellem at han spiser. Hvis han så ikke får så meget til det ene måltid, så tilbydes han jo noget igen lidt senere og så glider der måske lidt mere ned der :)
Med hensyn til jeres Nintendo Wii, så tror jeg bestemt ikke at jeres dreng har taget skade, men han har naturligvis set og hørt jeres begejstring over dette spil og han har selv fået lov til at prøve. Han er blevet fanget af lys og lyd og af hele stemningen omkring det og det har været sjovt. Det er jo sjovt at spille med far og det savner han naturligvis og derfor spørger han igen og igen.
Men det skal naturligvis være en balance, hvor det er jer der bestemmer, hvor meget han må spille, se af fjernsyn, film osv. Man kan jo være sammen på mange måder og der skal, som du skriver ikke ret meget til før det bliver for meget for ham at kapere.
Han kan stadig ikke skelne mellem fantasi og virkelighed og derfor kan han sagtens drømme og blive urolig og måske ligefrem angst over noget han ser i film. Tegnefilm der på os virker harmløse kan godt virke voldsomme på ham ..
Vi lever i en tid hvor spillekonsoller, tv, computere osv. er en naturlig del af hverdagen - også for børn - og det er helt fint. Men skærmtid som vi kalder det, fylder meget let for meget og er på sigt ikke godt for børn, der jo skal røre sig og bruge sig selv fysisk rigtig meget. Så det er udmærket at få skabt gode vaner fra starten og det er den balance I står i lige nu :)
Samtidig bliver jeres dreng jo frygteligt frustreret, når han ikke altid får det han gerne vil, når tingene ikke går lige efter hans hoved og det skal han jo også lære at tackle. I skal naturligvis sikre jer at han ikke banker hovedet ind i væggen eller lignende, for han må ikke komme til skade, men det er vigtigt at I viser ham at det er okay og at I kan rumme hans følelser og hans frustrationer.
At kunne rumme betyder at I kan holde ud at han har det som han har det, uden at ville ændre det og uden at tage det personligt. I skal naturligvis overveje jeres nej, hvorfor I siger nej - men hvis I har god grund til at sige nej, så må I holde fast i det og så må hans reaktion tages med. Nogle gange kan man give alternativer "du kan ikke se fjernsyn lige nu, men vi kan sætte os og læse en bog i stedet" eller "du kan ikke få is lige nu, men du kan få et stykke agurk". På den måde anderkender I hans lyst til at få noget i munden eller lyst til at blive aktiveret, men det er jer der sætter dagsordnen for, hvad der er okay :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske