Svar: Starte op med mad uden mejeriprodukter
10. december 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Maiken og baby Matthew
Du producerer forholdsvis hurtigt mælk igen. Det vil normalt være sådan at der efter ca 1 time er dannet 45% af mælken igen, efter ca 2 timer mere end 70% og efter ca 4 timer er der fuld mælkemængde igen. Selvom du således er nødt til at malke ud imellem amningerne, vil der altså være noget at komme efter, når din dreng atter melder sig og er tørstig.
Du vil som regel have mest mælk morgen og formiddag og derfor kan det være en god idé at malke ud, når din dreng sover f.eks. formiddagslur. Du kan begynde at malke lidt ud allerede nu og gemme i fryseren, så du har det til ham. Se den artikel der ligger i min artikel samling som hedder 'Udmalkning og opbevaring af modermælk' om hvordan du gør det.
Du kan også gøre det at du lader ham spise fra det ene bryst og malker ud på det modsatte bryst. Hvis du gør det samtidig, så vil du naturligt øge din mælkemængde ekstra og det kan jo godt være en fordel, når du gerne vil bruge din egen mælk i al hans mad.
Alternativt kan du bruge modermælkserstatning og du kan købe en erstatning med højt hydrolycerede proteiner, det vil sige en specielerstatning til børn med mælkeallergi. I følge den danske sundhedsstyrelse er der dog efter 6 måneders alderen ingen grund til at give dette til barnet, hvis barnet ikke har mælkeallergi, heller ikke selvom han er disponeret til allergi via dig ... Du kan også vælge at købe en delvist hydrolyseret erstatning, det laver f.eks. Nestlé - Nan HA hedder den - den eller noget tilsvarende kan du sikkert også få hvor du bor.
Med hensyn til at starte med skemad i 6 måneders alderen, så er dette ofte lidt lettere, fordi barnet kan gå lidt hurtigere frem. Du kan starte med 4-5 skefuld grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa og i takt med at han spiser godt og lærer sig teknikken, så øger du hans indtag og giver ham de lidt grovere grødtyper.
Du kan også starte med mos af stort set alle grøntsager, begynd med de lidt milde typer som kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli osv. og øg ham så stille og roligt i mængde og med mere og mere variation af alle former for kål, rodfrugter osv.
Start med 4-5 skefulde til frokost og følg efter med mælk som du plejer. Efter 4-5 dage øger du ham til to gange dagligt - det er bedre at give ham ½ dl. frokost og aften end 1 dl på en gang. Giv ham grød til frokost og grøntsagsmos til aften.
Varier yderligere ved at tilsætte lidt frugtmos som topping på grøden, tilbyd vand til alle måltider og når han er godt igang med grøntsagsmosen så begynder du at tilsætte lidt kogt kød og fisk i mosen - det vil du sandsynligvis kunne gøre i løbet af 2-3 uger. På den måde vil han komme stille og roligt igang og ret hurtigt alligevel nå op på en rimelig varieret kost.
Omkring 7 måneders alderen vil det være fint at øge ham til 3 evt. 4 måltider skemad, det afhænger af hvordan det hele går samt lidt mellemmåltider i form af frugt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Powernappen begynder ofte at kunne blive sprunget over i 6 måneders alderen
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og begynder at kunne sove uden at få mælk midt nat.
Tilsidst vil jeg lige nævne at du også kan købe færdiglavet børnemad / grødprodukter som ikke er tilsat mælk. Det kan være praktisk at du kan bruge din egen udmalket mælk, opvarme det, tilsætte grødpulver og fedtstof og servere. Du behøver altså ikke nødvendigvis altid lave det hele fra bunden :)
I babykøkkenet viser jeg blandt andet hvordan man kan lave grød på sin egen mælk :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske