Svar: Motorisk udvikling 7-8 mdr
2. juni 2004
Alder:
7 mdr.
Som du beskriver din datter, så har hun være meget hurtig motorisk fra ganske lille. Der er i forhold til hendes alder ikke noget unormalt i at hun sidder kortvarrigt og med let støtte, og det er fint at hun ruller omkring, så meget som hun gør. I 6-9 mdr´s alderen vil de fleste sidde let foroverbøjet, før de gradvist rætter sig op og lærer at sidde uden støtte.
Når hun ligger på maven kan du støtte hendes fodsåler og hjælpe hende til at krybe, så hun så småt får fornemmelsen af krydsmønster, før hun skal til at lære at kravle.
Udover luftture og gyngeture, som I allerede giver hende, så er det en god idé med ride-ranke leg på jeres knæ. Du kan også lege gi-tag lej, hvor du tilbyder hende legetøj 'værsgo' og får det tilbage ved at række hånden frem 'tak'. Rim og remser kan du også begynde med.
Vand er et godt legemiljø. Både i svømmehallen, men også i badekarret hjemme. Lad hende slå og plaske i vandet og frembringe lyde, der er sjove. Man kan også købe meget legetøj til vand.
Gå tur med hende dagligt og lad hende sidde op i vognen så hun kan se forskelligt og i kan snakke om, hvad det er I ser på vejen og hvad tingene siger.
Tumle omkring med hende på gulvet, hvor hun bevæger sig rundt på dig. Brug hendes egen krop. En let puttekasse, hvor låget kan løftes og noget komme i og tages ud igen, en stor badebold, bolde med vand eller bolde af stof, aktivitetscenter, køkkenting (grydelås, piskeris, grydeskeer, bagepapir til at krølle osv), stor fløjte, trækkedyr, papbøger med store billeder. Alt er passende for alderen 6-9 mdr.
Tilsidst vil jeg lige sige, at din datter måske ikke har flyttet sig så meget motorisk i dine øjne, men hendes rullen omkring er blevet meget mere bevidst og hun er blevet meget mere styrket af det. Derudover har hun sikker udviklet sig mentalt, reagere anderledes på stemmer, pludrer og er måske så småt ved at kunne sige da-da, ma-ma osv. Så er det her hun har lagt sin energi.
Fortsat god fornøjelse og held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske