Svar: Sovevaner, skriger voldsomt
11. december 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Dorthe
Jeg er ikke tilhænger af "godnat og sov godt" og mener faktisk ikke at et lille barn på kun 4 måneder har godt af at ligge og skrige sig i søvn i en time ... Så vil du ikke godt lytte til dit hjerte og tro på, at når det føles forkert, når det er hårdt at høre på hans gråd, så er det forkert, så skal det ikke være sådan!
For det første skal du sikre dig at puttetidspunktet er rigtigt. Det er vigtigt at din dreng er parat til at sove, når du putter ham måske er han først parat til at blive puttet 30-40 minutter senere end han bliver det lige nu ...
Derudover er det helt naturligt at han har brug for at få en flaske og at mælken skal give ham ro før han skal sove. Det er også helt naturligt at du eller far skal sidde med ham i favnen, berolige og betrygge og lulle ham til ro inden han skal sove - det er de færreste børn som kan lægges vågne i en seng og rolige lægge sig til at sove.
Det er helt naturligt at jeres lille dreng har et stort tryghedsbehov og brug for at være jer nær, når han skal sove. I falder sikkert også selv bedst i søvn, hvis I ligger sammen jer forældre ... :)
Jeg kan ikke se hvor stor din dreng er fysisk, men prøv om du kan komme til at svøbe ham i et tæppe eller et klæde. Det at være svøbt, vil være beroligende for ham og det vil give ham følelsen af at være omsluttet. Når han flyttes fra favn til egen seng, så vil svøbet gøre at skiftet ikke føles så voldsomt som nu.
Prøv derfor at starte jeres rutiner med at skifte ham, svøbe ham og give ham en flaske imens I holder ham i jeres favn. Se på ham, lyt til hans vejrtrækning, se på hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller i barnevognen. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Vug ham blidt med dine hænder eller tril ham lidt i barnevognen, hvis han puttes der.
Han skal altså ikke puttes før han tydeligt viser sig parat og det er helt naturligt at han har brug for at mærke at I er der, brug for at mærke jeres hænder, høre jeres beroligende ord osv. for at han kan sove.
Han forstår ikke dine ord og din handling, når du går fra ham, han mærker bare et oprør i sin lille krop, hvor det drøner rundt med stresshormoner og alt er kaos. Han har brug for fysisk nærhed og berøring for at falde til ro og kunne overgive sig til søvnen.
Håber du kan bruge mine tanker videre frem, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske