Svar: 2 år og tv
3. juni 2004
Alder:
2 år
Jeg tror at tandlægen har ret i at mange børn omkring 2 åra alderen kender til figurerne fra fjernsynet, men at din datter ikke er interesseret i at se TV, synes jeg da er helt fint. Jeg ser det som et tegn på at I er gode til at være der for jeres datter og aktivere hende, eller hjælpe hende til andre aktiviteter og det er da rigtig positivt.
Det er mit indtryk at fjernsynet idag ofte bliver brugt som aktivitet, når mor og far skal lave mad, vaske tøj osv. men det er jo ofte aktiviteter som man godt kan inddrage barnet i.
Jeg er helt enig med dig i at interessen for fjernsyn nok skal komme senere og at man ikke skal gøre noget særligt for dette. Ofte er det dog også sådan at tingene ændrer sig alt efter hvor mange børn man har. Er der større søskende, som ser fjernsyn, så kommer de små automatisk ofte også til det.
Nyd du tiden med din datter og se hvad der sker fremover. Du skal ikke have dårlig samvittighed over at din datter ikke kender bamse, ælling og kylling. Måske kender hun nogle andre figurer fra bøger hun har?
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske