Brev:
Sover godt om natten, men dårligt om dagen
11. december 2009
Alder:
4 mdr.
Sover godt om natten, men dårligt om dagen
Kære Helen
Jeg har en lille datter på 4 1/2 måneder. Hun sover rigtig godt om natten og vågner som regel kun en gang mellem kl. 22 om aftenen til kl. 7:30-8:30 om morgenen. Til gengæld sover hun dårligt om dagen.
Hun sover 3 gange om dagen. Ca. Kl. 9:30, kl. 13:30 og kl. 17:30. For det første tager det lang tid at få hende til at sove. Hun skriger i vilden sky fra det øjeblik jeg giver hende tøj på og lægger hende i barnevognen. Det tager af, når jeg begynder at køre med hende i barnevognen, men nogle gage må jeg også synge for hende, mens jeg går med hende for at få hende til at holde op med at græde. Efter 15-30 min. kan jeg oftest stille barnevognen. Så sover hun ca 40 min, hvorefter jeg igen må trille med barnevognen. Nogle få gange lykkes det at få hende til at sove videre, men de fleste gange må jeg gå med hende resten af luren, så hun får 1½-2 timers søvn ved de to første lure. Ved den sidste lur tager jeg hende ind, når hun vågner efter 40 min.
Desværre vil hun ikke tage sut, så jeg kan ikke trøste hende med denne. Hun har et stort suttebehov og sutter konstant på alt, hvad hun kan komme i nærheden, så derfor er det ærgerligt, at hun ikke kan blive trøstet af en sut. Vi øver fortsat med sutten, men indtil videre uden held. Jeg fuldammer hende stadig, og da hun er dobbelt disponeret for astma og allergi, vil jeg gerne fortsætte med dette, til hun er 6 måneder.
Jeg synes, det er frustrerende, at hun er så ulykkelig, når hun skal sove, og jeg synes, det er hårdt, at jeg skal ud til hende mange gange under hver lur eller gå med hende det meste af luren. Har du nogle idéer til, hvorfor hun sover så dårligt, og hvad jeg kan gøre ved det?
Hun er ret pylret i løbet af dagen og virker ofte træt, så jeg tror ikke, det er fordi hun har brug for mindre søvn. Men har jeg for store forventninger til, hvor længe hun kan sove ad gangen?
Især om aftenen er hun meget pylret, men vi har indtil videre ikke haft held med at lægge hende før ved 21:30-22:00-tiden. Jeg ammer hende hver 3.-4. Time i løbet af dagen, men om aftenen ammer jeg ca. Kl. 19:30 og så igen kl. Ca 20:30, hvor hun kan ligge ved brystet i 1-1 ½ time. Det er som om, hun først er klar til at sove efter denne sidste amning. Men fra sidste lur til sidste amning er hun ofte ked af det meget af tiden.
Vi kunne godt bruge lidt voksen-tid om aftenen, og hun virker jo træt, så det kunne måske være godt at kunne lægge hende før. Men tror du, det er håbløst at kæmpe for dette, når hun stadig er så lille og endnu ikke får grød? Bør vi ændre på vores dagsrytme?
Jeg ammer hende, når hun vågner fra lurene, og hun bliver ammet ca. 6 gange i døgnet. Jeg har overvejet at amme hende inden hendes lure, men er bange for at hun skal overspise. Hun har nemlig taget meget på i sit korte liv. Hun vejede 2900 ved fødslen og vejer nu 8,1 kg., og hun har haft maveproblemer og også udviklingsmæssige problemer – sandsynligvis grundet den store vækst.
Håber du kan hjælpe mig lidt med at få en bedre (og gladere) søvnrytme for min datter.