Svar: Sover godt om natten, men dårligt om dagen
11. december 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine fine overvejelser :) Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og en af de ting der umiddelbart først springer mig i øjnene er, at din datter ikke får mælk inden hun skal sove.
Jeg ved godt at det er fornuftigt at adskille mælk og søvn fra hinanden, men det er dog sådan at mælken inden barnet puttes, hjælper barnet med at falde til ro, det giver barnet lidt ekstra nærhed og fysisk kontakt, stimulere barnets oxytocin dannelse og derudover så sover vi alle jo bedst, når vi er mætte ...
Planen du sender for dagen er i øvrigt vældig fin. Det lyder helt relevant med de 3 lure dagligt og det er også helt normalt for alderen, at jeres datter lige nu er mere vågen om aftenen og går lidt senere i seng og bruger det meste af aftenen på at fylde sig op ved brystet. Jeg kan godt forstå at I savner voksentid, men lige nu er I nødt til at tænke i familietid og det ændre sig igen. Når jeres datter bliver 6 måneder vil hendes søvn naturligt ændre sig og der er ingen tvivl om at introduktion af skemad også vil have en virkning, fordi det er med til at påvirke hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme :)
Jeg kan godt forstå dine tanker omkring risiko for 'overfodring' men det er dog sjældent at børn overfodres når de ammes og de vil som regel have en god evne til at regulere deres behov selv. Jeg synes derfor at du skal forsøge at vende hendes rytme lidt, så du lige nu forsøger at amme hende lidt ekstra igen ingen hun puttes og stille og roligt går over til kun at amme hende inden søvn.
Den rytme I oplever lige nu med sen sengetid osv. er således helt normal for hendes alder, den uro og ekstra søgning mod brystet hører også alderen til - tiden vil her arbejde for jer. Men det vil være en rigtig god idé at du nu prøver at få en rytme, hvor du ammer hende inden hun skal sove i stedet for at gøre det, når hun vågner :)
Rigtig meget held og lykke, rigtig glædelig jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske