Brev:
Natlig vågentid
12. december 2009
Alder:
11 mdr.
Natlig vågentid
Kære Helen
Velkommen tilbage fra ferie.
Lille-trolden holder os vågne i øjeblikket flere timer om natten. Jeg skal prøve at beskrive vores rytme, som faktisk stort set ikke eksisterer mere.
Hun er startet i dagpleje og er endelig blevet glad for det eller accepteret det i hvert fald. Hun græder kun, når jeg afleverer hende. resten af dagen fungerer hun fint med de andre børn, spiser og sover uden problemer.
Sidst jeg skrev, var hun begyndt at sove en enkelt lur nogle dage, men nu har hun ofte brug for 2. Dagplejemoren putter dog alle børn kl. 11.30, så hun får lov til at sove en lille lur formiddag, også igen kl. 11.30. Jeg forstår faktisk ikke rigtigt, at hun kan få hende til at sove så hurtigt efter første lur, men bare det fungerer, er det jo godt:). Hun er ikke til at få til at ændre dette.
Når jeg har hende hjemme, sover hun gerne første gang efter 3 timers vågentid og så igen eftermiddag omkring kl. 15.00. Jeg bliver nødt til at vække hende fra første lur for at få hende til at sove i ordentlig tid om eftermiddagen...det har vi snakket om tidligere.
Den ene dag vågner hun sent, måske kl. 7.30, så trækker jeg hende, så hun kun sover en lur kl. 12.00 også sover hun kl. 19.30. Dagen efter vågner hun tidligere, gerne kl. 6. 3o-7.00, sover kl. 10-11 og igen 15.00. Jeg skal ofte ud at vække hende fra begge lure. Når hun bliver vækket omkring 16.30, sover hun først ved 21.00-tiden. Det gør mig ikke noget, at hun kommer sent i seng, for vi hygger os bare lidt længere.
Udfordringen er, at hun den sidste tid er vågnet omkring kl. 3-4 om morgenen. Hun vågner og mosler lidt rundt, sætter sig op og kalder. Jeg lægger hende ned, og hun rækker armene op efter mig. Hun græder, hvis jeg ikke tager hende op. Jeg går gerne ud og laver en flaske til hende, som hun slet ikke vil røre mere. Hun sutter fingre næsten hele tiden, og det virker somom hun gerne vil sove, men hun kan ikke.
Førhen har det altid hjulpet, at jeg har taget hende op og stået med hende i armene til hun sov igen, så kunne jeg lægge hende fra mig. Men når jeg prøver det, så nulrer hun bare rundt i armene på mig, sparker lidt med benene og snakker lidt. Så prøver jeg gerne at lægge hende ned i sin seng igen og putte hende, men så bliver hun ked af efter et stykke tid, når hun ikke kan sove. Op igen og over i min seng. Der plejer hun at kunne falder til ro, hvis jeg sidder op med hende på brystet, men hun ruller bare rundt og kravler rundt på mig.
Hun synes, det er dejligt at nive/nulre mine ører eller i mit fedt i underarmene:)... det gør faktisk rigtig ondt, så jeg holder det ikke ud længe. Næste strategi går ud på at lægge hende ved siden af mig, putte hende og holde om hende, og til sidst vende ryggen til hende. Hun kravler rundt og op på mig, så lægger jeg hende ned indtil jeg giver op og er så sur, at min mand tager over og står op med hende igen, hvor hun gerne falder i søvn efter at det hele har taget 1 1/2-2 timer. -meget trættende.
I starten var det hver anden nat, men nu er det hver nat. Hun virker simpelthen vågen og klar på at lege. Hun virker ikke til at have ondt,- jeg har givet hende panodil om aftenen, for at være sikker på at det ikke var ørerne igen eller tænder måske. Hun har lidt meget at mavebesvær, men hun prutter ikke eller virker besværet af noget med maven. Jeg tror ikke, hun er sulten eller tørstig, for hun nægter flasken, hvilket undrer mig, for hun elsker den ellers:)...
Når hun er faldet i søvn igen, sover hun fint gerne i flere timer. Den anden nat vågnede hun allerede kl. 24, var vågen til omkring 2 og sov så til kl. 9 dagen efter....Det tyder da heller ikke på smerter?! Hun har ikke været i dagpleje den sidste uge, da dagplejen var syg, så jeg tror ikke, det er utryghed over det.
Min nyeste strategi er at trække hende til kl. 11.30 og lade hende sove 1 lur, og så må hun tidligere i seng om aftenen.... Jeg tænkte at vække hende samme tid om morgenen også, så der kommer en fast rytme ud af det....Jeg synes dog, det er så synd at vække hende i sær efter hun har været vågen om natten også. Men jeg kan se, at du har rådet andre til at gøre dette.
Plan for dagen:
7.00 op
8.00 morgenmad- bolle eller grød - hun hader alt med ske:)
Formiddagsmad
11.00 frokost
11.30- 13.45 lur
15.00 eftermiddagsmad
17.30 aftensmad
19.00 halv bolle
19.30 aftenflaske 250ml- godnat
Der er ingen problemer med at lægge hende hverken dag eller aften, hun sover hurtigt efter at ligge lidt og sutte fingre:).
Jeg synes, hun spiser og drikker fint, dog hader hun kold mælk, men hun gider godt spise yoghurt. Hun bliver 1 år den 6. januar. Hun har haft slem mellemørebetændelse flere gange og har lidt væske i det ene øre, men vi går til tjek hos ørelægen, og det ser ok ud, siger han.
Hold da op en lang smøre, men du skulle have alle oplysninger.
1. Skal jeg vække hende om morgenen og putte hende samme tid hver dag? Selv når hun tydeligt er træt tidligere og "burde" sove 2 lure?
2. Skal jeg lade hende styre sin søvn selv?
3. Skal jeg tænde lyset og lege med hende i stedet for alt det sengeroderi? Eller være mere hård og lade hende blive i egen seng, selv om hun bliver ked... nej, det synes du helt sikkert ikke:)
4. Hvad tænker du, vi skal gøre for at sove bedre?
Jeg ser fantastisk meget frem til at høre dine tanker:)-
Venligst
Troldens mor