Svar: Putning uden amning - 3 mdr.
12. december 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Stinna
Det er helt naturligt at lillesøster søger og bruger brystet og bliver ammet inden hun skal sove. Det er en tryg og dejlig måde at falde til ro på og hun har naturligt brug for mælken i maven for at sove godt.
Men I kan naturligvis godt forsøge at ændre lidt på dette ved at du f.eks. ammer i stuen og herefter overgiver lillepigen til far, der så går i soveværelset med hende for at putte hende. Det vil være rigtig godt at hun er svøbt, når du ammer hende inden luren, fordi hun så ikke vil mærke skiftet fra din til fars favn og ned i sengen så tydeligt og derved lettere vil kunne lulles til ro.
Det er en god idé med en sut, men en sutteklud kan næsten være endnu bedre. Du kan prøve at sove med en klud et par nætter så den dufter godt af dig og af modermælk og så lade kluden følge med, hver gang hun puttes. Når hun ammes, har hun kluden ved sit ansigt, og når hun så skal sove, så bruges den som overgang mellem mor og far - den kan være med til at give lidt tryghed og nærhed.
Ellers er alternativet en flaske, hvis I gerne vil at far kan tage 100 pct over. Hvis det er et reelt ønske at far fremover skal kunne putte jeres datter uden afhængighed af mor, så er det flasken der må på banen og det kan jo være et helt reelt behov. Det kan være anbefalelsesværdigt at I så introducerer flasken allerede nu, jo ældre hun bliver jo større risiko for at hun vil afvise den og jo sværere vil det blive for far at putte alene :)
Når jeres datter puttes fra favn og ned i egen seng, så skal det være lige der, hvor hun fornemmer at hun bliver flyttet, men stadig er træt nok til at sove videre. Det skal være lige der, hvor hun har svært ved at holde fokus, øjnene kører rundt i hovedet osv. og hun tydeligt er ved at overgive sig til søvnen men ikke sover helt. Så du du eller far stå lidt ved hende, holde hænderne på hende, så hun kan mærke at I er der, at hun ikke er ladt alene. Jeres hænder og evt. et svøb hjælper hende til fysisk ro, ligesom når hun sover i favnen, men nu ligger hun i sin seng og får lov til at overgive sig til søvnen der stille og roligt med jeres hænder og lette rytmiske bevægelser :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt og rigtig glædelig jul til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske