Svar: Græder når vi griner
13. december 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Lone
Det er meget almindeligt at små og mindre børn begynder at græde, når voksne mennesker griner. Især hvis man er mange der griner sammen eller hvis latteren er høj - "Han slog en skoggerlatter op" kan få næsten ethvert barn til at bryde i gråd :)
Det handler ofte om at barnet bliver forskrækket over lyden, den kommer uventet og de kan ikke forholde sig til det. Det er ligesom de også kan begynde at græde, hvis man pludselig starter en køkkenmaskine eller hvis en hund pludselig begynder at gø og de ikke har set at den er der ... de lyde barnet ikke forstår eller ikke kan se, vil ofte få små og mindre børn til at græde.
Samtidig kan det at man som voksne "griner sammen" eller måske "griner af barnet" - ikke i nogen ond mening, men fordi barnet gør noget sjovt eller ser sjov ud ... Men små børn forstår det ikke, de kan ikke forholde sig til 'graden man kan grine af nogen' og derfor bliver jeres dreng naturligvis også ulykkelig her.
Så selvom han selv starter med at lave sjov og selvom han også selv begynder at grine, så kammer det pludselig over og han kan ikke rigtigt forholde sig til jeres reaktion. Det er helt normalt og okay, I må så bare berolige ham lidt, tale stille og fortælle ham at 'det er bare sjov' og så gå videre til noget andet :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske