Svar: Er pylret når han vågner, 3 mdr gammel
3. juni 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Urolige
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om din søn måske har ondt i ørerne. Børn der har ondt i ørerne kan ofte vågne efter kort tid, med et skrig og gråd, da smerten i ørerne forværres, når man ligger ned. Gråden stopper dog, når man tager barnet op. Det kunne dog være en idé at du lige fik tjekket hans ører.
Derudover så tror jeg at din søn er pylret fordi han ikke sover nok. Når han vågner efter 15-20 minutter er han højst sandsynligt ikke udhvilet, men har brug for hjælp tilat finde roen igen og måske sove videre. Det kan derfor være en god idé at du gør det til en fast rutine at køre en tur med ham i barnevognen hver dag, for at se om han så ikke kan sove lidt længere og hans soverytme ændre sig lidt.
Hvis han har ondt i maven, så kan det være en god idé at du laver lidt mavemassage (to fingre rundt om navlen i cirkelbevægelser i urets retning) eller cykler med hans ben, når han er vågen.
Derudover så er det fint at du tilbyder ham brystet, som han så nogle gange tager. Det skal også bare være et tilbud og du skal ikke føle sig afvist, hvis han siger fra lige på det tidspunkt, så kan han die lidt senere.
Prøv bare at berolige ham med et 'såååå' 'såååå, lille skat' og ikke snakke for meget med ham eller forsøge øjenkontakt. Hold ham tæt til dig og gå evt lidt rundt med ham, hvis han er helt ulykkelig og se om du på den måde kan få ham til at falde til ro. Hvis han er træt, så orker han ikke den store kontakt og bliver derfor kun mere ulykkelig, hvis du forsøger dette.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske