Svar: Mad, ammestop og institutionsstart
13. december 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Med den alder din datter har, er det normalt helt relevant at amme 3 gange dagligt. Du har I en længere periode kun ammet hende 2 gange og hun lyder umiddelbart til at trives med det. Jeg synes dog det er vigtigt at du holder fast i disse to amninger indtil hun er 12 måneder gammel ...
Det handler både om at sikre hende en vis mængde væske, men naturligvis også næringsstofferne i mælken og så den nærhed og tryghed hun naturligt får via amning. Hvis du vælger at stoppe amning helt, så skal du være sikker på at hun kan drikke mme af en kop eller flaske - alternativet til modermælk er indtil 12 månedersalderen modermælkserstatning og hun bør ikke overgå fuldt til f.eks. sødmælk før hun er 12 måneder gammel.
Så et ammestop er umiddelbart ikke tilrådeligt med mindre du sørger for at hun får modermælkserstatning i stedet og får hun så min 400ml mme dagligt, så behøver du ikke give hende jerntilskud. De fleste børn drikker dog ca 600ml mme dagligt i 8 måneders alderen og er 10 måneder før de kan nøjes med kun to flasker (= 400ml) som så bibeholdes til de er 1 år.
Med hensyn til mad i stykker og mere klumpet mad, så tænker jeg at du skal forsøge at give hende hapsere med fingrene. Du skal putte dem ind i siden af munden på hende, så hun med det samme tygger sammen omkring dem. Hvis du giver hende en brødhaps ind forrest i munden, så sker det du beskriver, at den falder tilbage i svælget og så vil hun synke uden at have tygget og så kaster hun op. Så prøv at give hende hapserne i siden af munden og brug dine fingre til at made hende med.
Derudover skal skemaden du giver hende gives med en ske, så hun fornemmer forskellen. Den mad der kommer med ske skal bare synkes, den mad hun får med dine fingre er hapsere det skal tygges.
Det vil også være en rigtig god idé at bruge mosen fra glas som smørbart pålæg, så hun får noget hun kender smag og konsistens fra og derfor kun skal koncentrere sig om at tygge. Igen gives hapserne med dine fingre og ind i siden af hendes mund.
Du skal også blive ved med at tilbyde hende frugt, brødskorper og lignende i hånden at gumle på, så hun vender sig til dette og får øvet sig mundmotorisk - øvelse gør mester :)
Når du køber mad på glas, så prøv at købe glas til børn på 8 måneder, så det er lidt grovere i konsistensen og stadig blødt og til at synke.
Prøv også at kombinere din hjemmelavede mad, med den færdiglavede mad. Du kan f.eks. godt lave en hjemmelavet kartoffelmos og komme kartoffel og grøntsager fra glas på som topping. Du kan på samme måde tilsætte lidt kogte kyllingestykker, lidt ris, lidt pasta eller lignende til de retter på glas som i forvejen indeholder dette så du stille og roligt får givet hende mad med mere bid og får jeres mad introduceret.
Vurder konsistensen i den mad du køber til hende og prøv at efterligne dette. Hvis du giver hende "lasagne fra glas" så lav din egen hjemmelavede lasagne men server i samme konsistens til hende. På den måde får hun din mad og vender sig til ny smag osv. først og så kan du ændre på konsistensen hen af vejen.
Og med hensyn til natamning - så nej, jeg synes ikke du skal stryge denne. Det handler både om behov for væske men også om at I nu er adskilt i løbet af dagen og hun naturligt derfor har brug for den ekstra nærhed og tryghed som amningen giver hende ...
En masse tanker og overvejelser og lidt at gå igang med. Rigtig meget held og lykke!
Rigtig glædelig jul:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske