Svar: Kan ikke selv falde i søvn - 4 mdr.
14. december 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Pia
Når man har et barn der allerede i løbet af en alder af kun 4 måneder har mellemørebetændelse og skal i penicillinbehandling, så er det faktisk helt okay, at glemme alt om søvnprincipper og gode råd. Faktisk handler det om at gøre det som virker og lade være med at bekymre sig om hvorvidt man nu får skabt dårlige vaner eller ej.
Lige nu lyder det som om at jeres dreng har brug for rigtig meget tryghed og nærhed, når han skal sove og det skal I naturligvis give ham. Det lyder også som om at det ville være rigtig godt, at lade flasken være en del af hans putteritual og at du derfor skal arbejde på at finde en rytme, hvor han sover, kommer op, leger, bliver stimuleret osv. og så får han en flaske og puttes. Flasken kan med fordel gives imens han ligger i sin seng eller i barnevognen, så han ikke oplever det skift der ellers er mellem favn og seng.
Alternativet er at sidde med ham i favnen og give ham flaske og så først putte ham, når han tydeligvis er klar. Som jeg tidligere har beskrevet, så skal du se på ham, lægge mærke til hans øjne, hans vejrtrækning og ikke putte ham før han er lige ved at falde i søvn men ikke sover helt.
Der er absolut ingen idé i at træne søvnrutiner lige nu og slet ikke når det hver gang ender i en ulykkelig dreng. Det eneste I får ud af det er at han forbinder det at skulle sove med noget ubehageligt og det er jo ikke værd at bygge videre på.
Derudover skal I måske overveje om han skal til at have lidt skemad. Du skriver at han har tabt sig og at han nu er begyndt at få fuld mme, hvilket har hjulpet. Men måske skal der lidt mere til - ikke meget, i starten kun lidt grød en gang dagligt efterfulgt af flaske, men simpelthen fordi det også er med til at give lidt rytme og påvirke hans søvn.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske eller amning og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: En lille smule grød af ris, majs, hirse, boghvede eller lignende, - bare 4-5 skefulde, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16.30-17: Flaske
Sover sin 3 lur som ofte er dagens korteste lur
Aften 19.30-20: Flaske gives på det tidspunkt hvor han virker til at have behov og han puttes derefter til natten. Igen kan tidspunktet for nattesøvn afhænge af hvor sen en lur han har taget, nogle børn sover deres 3 lur så sent på dagen at de naturligt går senere i seng om aftenen og det er okay i en periode.
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter videre
Midt nat 03: Evt. flaske eller amning. Mange børn er 6 måneder inden de kan undvære mælk midt nat.
Du skal altså arbejde på en rytme, hvor din dreng tilbydes 3 lure i løbet af dagen og du skal forsøge at skabe en rytme, hvor han får mælk inden han skal sove. Flasken er altså en del af hans putteritual.
Hvis du vælger at sidde med ham i favnen og give flaske der, så er det super, men så skal du først putte ham, når han tydeligt viser sig parat til at blive flyttet fra favn til seng og det vil være godt at du svøber ham.
Hvis du vælger at putte ham med det samme i seng, eller barnevogn og give ham flasken der, så vil det være en god idé at du eleverer hans hovedgærde så han ikke ligger helt fladt af hensyn til hans ører. Derudover skal du holde hænderne på ham, betrygge, berolige, kærtegne og lulle ham til ro.
Glem alt om søvntræning osv. og gør det du fornemmer vil virke bedst for ham :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske