Svar: Kost og søvn - 6 mdr.
14. december 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er godt at I er kommet igang med skemaden og planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud, hvad angår tilbud om mad og mælk.
Nu hvor din datter er blevet 6½ måned er det dog udmærket at få øget hendes indtag lidt ekstra, det handler både om mængden af mad, men også om ekstra smagsvariation.
Det er en god idé at give lidt øllebrød for at forberede hende til rugbrødssmagen, derudover kan hun også få lidt ristede rugbrødsbjælker at gumle på og opbløde med spyt. Det vil være godt til at styrke hende mundmotorisk - du kan se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem :) Men hver anden dag vil det også være rigtig godt at give hende grøntsagsmos og du må meget gerne begynde at variere hendes grøntsagsmos mere end du gør lige nu.
Hun kan få mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Det er fint at du har lavet kødboller og fiskeboller til hende, men stille og roligt skal hun have kød ud fra den mad I andre spiser. Hun kan sagtens få lidt laks fra ovnen, indmaden af en frikadelle og hvis du laver en kødsovs hvor kødet har stået og småsimret på panden i lidt tomatsovs der er mildt krydet med lidt timian og oregano, så må hun meget gerne få lidt af dette på sin mos.
Du kan give både kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og hun må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Frugtmosen som mellemmåltid kan lunes lidt, hun behøver ikke spise det koldt. Du kan også servere det med lidt mælk på, så det minder om en gammeldags 'rødgrød med fløde' så vil hun måske hellere have det ...
Det vil også være rigtig godt at give hende frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde eller større både af f.eks. blommer eller fersken. Et stykke agurk kan også være med til at vende hende til at spise noget som ikke er varmt...
De fleste børn vil fortsat i 6 måneders alderen have behov for amning 5-6 gange dagligt og i 7 måneders alderen kan nedsættes til ca 4 amninger i døgnet. Det vil normalt være amningerne om dagen der forsvinder først og erstattes af mellemmåltider og mere mad, og amningerne tidlig morgen, aften og sen aften samt amningen midt på dagen bibeholdes altså.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng, måske vil hun kunne sove lidt længere, hvis du ammer hende tidlig morgen ...
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og denne amning udgår ofte i 7 måneders alderen. Puttes til formiddagslur. Hvis hun på grund af tidlig morgenvækning er nødt til at sove lur tidligere, så er det helt fint, så kan hun få formiddagsmåltidet, når hun vågner af lur og fortsat få sin frokost.
Frokost 11.30: Øllebrød, skiftevis med grøntsagsmos med kød eller fisk suppleret med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - tidspunktet her afhænger naturligvis af hvor tidligt/sent hun står op og hvor lang en formiddagslur hun tager, men ofte vil det være passende med en middagslur mellem 12-13
Eftermiddag 15-16: Ammes, tilbydes igen lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden.
Hvis hun dagen igennem har sovet tidligt, vil hun sandsynligvis have behov for en powernap her, men ellers vil powernappen ofte kunne blive sprunget over i denne alder.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop. Udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge sider og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig. Ved at amme hende rigtig godt inden du selv gå i seng kan du således godt begynde at arbejde på at amningen kl. 03 springes over og i stedet amme tidlig morgen i håb om at hun så begynder at sove lidt længere, så lurene i løbet af dagen flytter sig og hun stille og roligt på den måde begynder at kunne nøjes med kun to lure.
Det er altså relevant fortsat at amme aften, sen aften og tidlig morgen og det er således amningen midt nat du skal forsøge at undvære - det vil også være dejligt, hvis I begge kunne sove sammenhængende fra kl. 23 til kl 05 ... :)
Jeg håber at mine tanker og plan for dagen hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske