Svar: Mad og dagsrytme - 7 mdr.
14. december 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Louise
Det er en rigtig god idé at adskille mad og mælk, så børnene så vidt muligt starter med at få mad, når de vågner af en lur og tilbydes mælk inden de puttes igen.
Dog vil det være sådan, at de fleste børn netop omkring 7 måneders alderen begynder at kunne spise lidt mere og flaskerne trappes langsomt ned. De fleste børn trives derfor i denne alder rigtig godt med ca 4 flasker dagligt og det er ofte mest hensigtsmæssigt at flaskerne ligger på ydertidspunkterne - tidlig morgen, aften, sen aften og inden middagslur netop for at give plads til mere sufficient mad dagen igennem.
I følge din plan så sover børnene godt uden flaske sen aften. Det kan godt være at de ikke kan blive ved med dette, når de begynder at spise mere mad om dagen og flaskerne derfor udgår - men det afhænger naturligvis også af hvor store mængder de drikker af flasken hver gang og det ser ud til at de ofte drikker godt ...
Men en plan for dagen til et 7 måneders barn kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre, tilbydes f.eks. kun 100ml for at give plads til morgengrød.
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Morgen/formiddagslur
Formiddag 10: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 12.30-13, justerer selv hvor meget mælk de har brug for her.
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Flaske kan også bibeholdes her for at være sikre på at de indtager væske nok - det afhænger af deres samledes indtag
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes lidt kogte blomkål eller broccolihoveder, en kartoffelbåd eller lignende at gnave i, lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moses ned i deres grøntsagsmos osv. Udgangspunktet bliver mere og mere den mad I andre får.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne. De fleste børn vil have behov for mælk her - det kan også være at dine børn trives uden og så vågner på et tidspunkt af sig selv mellem kl. 24 og 05 og så kan de få en flaske her og stå op og starte dagen med morgengrød som beskrivet. Det må du prøve at passe ind.
Det er altså lige nu et spørgsmål om at introducere et mellemmåltid om formiddagen og droppe flasken her. Men inden middagslur skal de stadig have tilbud om flasken - uanset om de har spist ½ eller 1 dl. mos. Hvis de virker meget sultne og kan indtage 1½-2 dl. mos så kan det være en fordel at holde lidt igen for at der fortsat er plads til mælken i maven inden de puttes. Hvis de ikke får deres mælkebehov dækket i løbet af dagen vil de naturligt søge det om natten - igen er det naturligt at de har brug for flaske sen aften, at sove igennem i denne alder er at kunne sove 5-7 timer uden at få mælk ...
Med hensyn til moset mad og mad i stykker, så vil nogle børn have det bedst med at maden gradvist gøres grovere og andre børn vil have det bedst med at tingene serveres adskilt. Du kan derfor forsøge at mose grøntsager med en gaffel i stedet for en blender, ligesom det vil være rigtig fint at give maden mere struktur og bid ved at bruge ris, hakket pasta, kød, fisk osv. sammen med grøntsagsmosen.
Men for andre børn fungerer det bedst ved at bibeholde grøntsagsmosen mild og blød som den er og så servere små hapsere ved siden af. Barnet lærer ligesom at den mad der kommer med ske fortsat bare skal synkes og den mad som gives med fingrene eller med en gaffel skal tygges og synkes.
Du må prøve dig frem og se hvad der fungerer bedst for jer.
Med hensyn til indtag af mme, så vil de fleste børn have brug for ca 750ml mme dagligt + den mængde væske de kan drikke af en kop. Du kan således umiddelbart godt uden problemer fjerne den ene flaske nu, f.eks. formiddagsflasken og i stedet tilbydes mellemmåltid.
Det kan være en blanding mellem at fjerne flasker og skære ned i mængden. Formiddagsflasken fjernes men morgenflasken nedsættes i mængde. Flasken inden middagslur bibeholdes og her styrer de til en vis grad selv, hvor meget de kan drikke efter at have spist frokost...
Jeg håber at jeg hermed har gjort det hele lidt mere overskueligt for dig og du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske