Svar: Mad - nu pludseligt et problem
15. december 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Charlotte
Carolina har altid spist godt og har så vidt jeg husker både spist store portioner og også spist varieret. Derfor virker det naturligvis ekstra kontrastfyldt, når hun pludselig ikke spiser særlig meget ...
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind. For det første hendes alder og udvikling. Hun brager jo lige nu igennem selvstændighedsalderen og hun er helt bevidst om at hun er sin egen lille pige med egen vilje og det vil hun naturligvis lade jer mærke. Især omkring maden kan hun sætte sin vilje igennem - I kan ikke tvinge hende til at spise, på samme måde som I kan tvinge en ny ble på, eller tvinge hende til at komme i flyverdragt. Hun har altså lige præcis omkring måltidet en trumf, hvor hun 100 pct selv bestemmer - I kan hoppe, danse, lave særlige retter og spille fransk klovn, men hvis ikke hun vil spise, ja så vil hun ikke...
Det er vigtigt at I laver gode børnevenlige retter og at der altid er et eller andet hun godt kan lide. Det er også en god idé at tilbyde hende jeres hjælp og nøde hende lidt - men ikke presse hende, for så risikerer I at hun går helt i baglås.
Derudover vil det være super godt at anerkende hendes selvstændighed ved at lade hende deltage i madlavningen. Selvom hun stadig er for lille til at mestre at skære med en kniv, så kan hun godt være med til at putte de udskårne grøntsager op i salatskålen, hun kan godt være med til at bage brød, hun kan være med til at pynte pizzaen som sjove ansigter osv. Hun kan også være med til at dække bord - man kan være med på mange måder og vigtigheden i at tage hende med i køkkenet er, at der ofte glider lidt mad ned undervejs.
Hvis hun således har spist lidt imens I tilbereder maden, så behøver I ikke være så fokuserede på hvad der lige præcis ryger ned under aftensmaden.
Derudover så lyder det også som om at hun er træt, du fortæller at hun tager sin dyne og lægger sig på gulvet. Det er naturligvis helt okay, men når man er træt, så er det svært at overskue en tallerken med mad. Derfor må I godt hjælpe hende med at få lidt at spise og ikke kræve for meget af hende. Det er okay at hun kommer op på skødet og lige mades lidt, så hun på den måde får lidt indenbords.
Det kan også godt være at hun ikke er helt rask, for det lyder som om at hun faktisk føler sult og har lyst til at spise, men når maden så er der, så kan hun alligevel ikke ... Måske har hun ondt i halsen, måske har hun blærer i munden ...? Det kunne også være en forklaring.
Det er vigtigt at I søger for at hun spiser godt og varieret dagen igennem. Det er vigtigt at hun til frokost får både kød, fisk og grønt - så nogle af de samme ting går igen både frokost og aften. Det er helt fint at hun spiser havregryn eller f.eks. en havregrynsbolle til morgenmad (se i babykøkkenet her på siden, hvordan du bager dem) ligesom I om eftermiddagen også kan tilbyde lidt variation af frugt, grønt og groft brød.
Børn i jeres datters alder kan ofte også godt lide gnavemad, så det er en god idé at give hende frikadeller (kød eller fisk), stykker af kylling eller lignende, som hun kan sidde med og evt. dyppe i dressing eller sovs. Det at kunne dyppe gør også maden mere interessant :)
Når hun får ondt i maven og er sulten, så må du hjælpe hende med at få noget at spise, igen se om du kan få lov til at give hende lidt, hvis hun får lov til at sidde lidt hos dig:)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende.
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske