Svar: Gider ikke spise...
15. december 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Det kan naturligvis have noget at sige at din datter har været syg og i forbindelse hermed haft nedsat appetit. Det kan også spille ind at hun nu er startet i vuggestue og at hverdagen ændrer sig, overskuddet er et andet og hun koncentrere sig lige nu om alt mulig andet, - at være væk fra dig, finde ud af nye rutiner, lære nye børn, voksne osv. at kende, at lysten og overskuddet til at spise særlig meget ikke er særlig stort.
Men det er også sådan at børn naturligt i din datters alder ofte begynder at lukke munden for skeen, det handler sjældent om kræsenhed, men om at barnet vil spise selv. Det er altså udtryk for selvstændighed og egen vilje, ligesom hun sikkert også er begyndt at protestere over at skulle ligge på puslebordet og have skiftet ble eller bliver tydeligt sur, når du prøver at putte hende i flyverdragt :)
Det bedste du kan gøre er derfor at forsøge at servere mad som hun selv kan spise og her er det vigtigt at du sørger for så stor variation som muligt.
Det er godt at starte morgenen med grød som nu, men giv hende også gerne lidt frugtstykker eller små stykker af en bolle med smør og ost, som hun selv kan spise. Det samme gælder til frokost, det er rigtig godt med rugbrødshapsere - brug her smørbart pålæg af forskellig slags, gerne fiskepålæg eller brug grøntsagsmos for at få lidt ekstra i hende på den måde. Og server så stykker af forskellige typer af mad ved siden af, det kan være kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, det kan være ½ hårdkogt æg, lidt rejer, muslinger, små stykker frikadelle (kød eller fiskedelle), godt kogte pastaskruer osv. Jo mere variation jo bedre er det.
Om eftermiddagen kan hun få lidt tykmælk med lidt frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller müsli (uden honning og chokolade) ligesom hun også her kan få ½ bolle med lidt smør og lidt ost. Du kan bage havregrynsboller - se i babykøkkenet, hvordan du gør det :)
Til aften skal hun så igen tilbydes variation og have det samme som I spiser. Du må gerne mose hendes kartofler med sovs og se om du kan få lov til at give hende lidt med en gaffel, men lad hende spise kødet i stykker selv. Prøv at finde en balance imellem at hun gerne selv vil og du gerne vil supplere for at sikre hende nok mæthed.
Du skal ikke fokusere så meget på hvad hun spiser, det kan godt være at hun den ene dag spiser majs og den næste dag er det så pastaen der glider ned - se på hendes indtag over flere dage og prøv at sammensætte kosten så der altid er noget fra alle fødevaregrupper, så er I på rette spor :)
Måske kan du få lov til at supplere hende med en godnatgrød inden sengetid - det synes nogle børn faktisk er vældig rart, - at sidde på mors skød og få lidt grød og du er sikker på at hun ikke går sulten i seng :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske