Svar: Har prøvet ALT
15. december 2009
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Omkring 3 måneders alderen vil mange børn begynde at have en døgnrytme, hvor de er vågne om aftenen og går sent i seng. Mange børn går faktisk ikke til ro for natten, før kl. måske er 22 ...
Det er ofte meget frustrerende for forældre, fordi de fleste af os har en forventning om at børn skal sove senest kl. 20 - men sådan er det nødvendigvis ikke - det afhænger helt af hvordan barnets rytme i øvrigt er i løbet af dagen og måske er det der problemet er hos jer. Altså at jeres datter rent faktisk ikke er parat til at sove når I forsøger at putte om aftenen.
Det ændrer sig igen i takt med at hun bliver ældre, det er en helt almindeligt fænomen og derfor er det vigtigt at I lige nu måske indstiller jer på at der om aftenen skal være tale om "familietid" og ikke "Partid" og at I derfor skal prøve at lade jeres datter være i stuen, amme hende som hun nu gerne vil osv. og så først putte hende senere. Det kan tænkes at hun om aftenen efter bad, spiser, tager en powernap og derefter har det bedre med at være vågen og at det er derfor hun bliver så frustreret, når I gentagende gange prøver at få hende til at sove ...
I skal arbejde på at hun om dagen sover 3 lure, - nogle børn sover faktisk 4 og tager således enten en meget tidlig powernap om morgenen eller en sen powernap om aftenen (måske den hun tager efter bad). Men som udgangspunkt er 3 lure dagligt en god idé og en plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes i mors seng og sover videre
Formiddag: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes
Puttes til middagslur
Eftermidddag: Ammes
Puttes til dagens 3. lur. Denne lur ligger ofte så sent på dagen (tidligt på aftenen) at den ændrer på puttetidspunktet til natten og barnet går sent i seng
Aften: Ammes rigtig meget, det føles som om du ikke laver andet end at amme og hun fylder sig på den måde rigtig godt op til natten
Ammes og puttes til natten - ofte sen aften f.eks. kl. 22, naturligvis afhængig af hvor sent den 3 lur ligger og om hun derudover har brug for en ekstra powernap ...
Nat: Ammes og sover videre
Jeg synes ikke I skal bruge metoden med at lade hende græde og gå ud af rummet - jeg er slet ikke til den metode og slet ikke til så lille et barn. Jeres datter har brug for nærhed og tryghed og det er vigtigt at give hende det.
Du skriver at du har masser af mælk og du må tro på at hvis hun spiser godt hele dagen igennem, så har du det hun har brug for. Der findes ikke 'dårlig' eller 'god' mælk - men sammensætningen kan godt være forskellig og det er vigtigt at hun får lov til at spise sig færdig ved brystet, fordi den sidste del af mælken er tykkere. Den mætter mere og giver mere ro i maven. Hvis hun kun spiser få minutter på hvert bryst, så risikerer hun at få forholdsvis store mængder vandholdig mælk og dermed ondt i maven.
Det er en god idé at skifte mellem forskellige ammestillinger, da hun stimulerer og tømmer brystet forskelligt alt efter hvordan du lægger hende til.
Hvis du om aftenen fornemmer at hun er træt og har brug for at sove, men har rigtig svært ved at koble fra og lukke af for verden og alle de ting der sker omkring hende, så kan det være ganske udmærket at gå afsides med hende som du gør nu. Men prøv at lægge dig med hende i din seng og am hende liggende. Lad hende ligge ved siden af dig og lad være med at flytte hende. Lad hende falde i søvn hos dig i din seng.
Sørg for at hun ikke kan trille ned af sengen og komme til skade og gå så fra hende, når hun er faldet i søvn og lad hende sove videre i din seng. Det gør ikke noget at hun lige nu sover der, hvis det giver jer ekstra ro på om aftenen, det lyder jo som om at det er skiftet mellem favn og seng hun vågner og protesterer over, så ved at amme hende og lade hende ligge hvor hun er faldet i søvn, får du hjulpet hende bedre.
Når du så selv går i seng senere, så am hende igen og flyt hende så der over til egen seng.
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske