Brev:
Natteroderi - kan ikke finde ro
15. december 2009
Alder:
6 mdr.
Natteroderi - kan ikke finde ro
Hej Helen.
Når jeg nu kigger tilbage på mine sidste spørgsmål kan jeg se, at meget af det, som jeg er usikker på, er sovningen.
Sallie er nu blevet 6 måneder og en glad pige i rigtig god trivsel. Hun spiser godt, er glad og nem (ihvertfald om dagen) og i det hele taget skøn at være sammen med.
Hendes døgnrytme er nogenlunde således:
Kl. 7.30 grød og vand
kl. 9.30 flaske og sover herefter ca. 2 timer
kl. 12.30 grød eller grøntsagsmos og vand
kl. 14 flaske og sover herefter 2-2,5 time
kl. 17 grød eller grøntsagsmos og vand, frugtmos til dessert
kl 18.30 kan jeg nogle gange lokke lidt grød i hende, men ikke altid.
kl 19 vælling og go'nat
kl. 22-23 tilbydes flaske - hun spiser som regel mellem 50-100 ml.
På hendes "dårlige dage" vågner hun mellem kl. 2-3. Hun tilbydes vand eller MME, men er ikke rigtig interesseret. Hun er vågen og vil gerne lege. Hun har så lidt legetøj i sin seng, som hun nulrer med. Når hun har ligget vågen i en times tid bliver hun træt, men kan af en eller anden mærkelig årsag ikke falde i søvn igen. Hun bliver overtræt, hysterisk og så starter balladen.
Hun græder, er "hys" og kan hverken finde ro i vores seng, i hendes egen seng eller i den seng, som står ved siden af vores seng. Hun bliver meget grædende og jeg må vugge hende voldsomt, for at få hende til at falde til ro.
Hun kan så falde i søvn på min arm, mens hun ligger klistret op af mig. Jeg selv ligger af pommern til, får ikke lukket et øje og har så selv været vågen og oppe on/off siden barnet vågnede ved 2-3 tiden. Klokken er her 5 eller 6, så hun får en flaske og hun kan så sove en times tid på armen, så vågner hun igen. Det er fuldstændig umuligt at liste hende ned i sin egen seng - så vågner hun.
På de gode dage vågner hun ved 4-tiden, får lidt vand og kan så sove til kl. 6, hvor så kommer ind til os, får en flaske, og småsover til kl 7.
Der er desværre flere af de dårlige dage end de gode, og de tærer på mig og min energi. Mit overskud blier mindre og mindre, og jeg kan mærke det påvirker mit humør og min dag i en negativ retning.
Hvad pokker er det vi gør galt?? Jeg nægter altså at stå op kl 2 om natten, fordi barnet synes vi skal op. Det er for alvor en skidt vane at komme ud i - synes jeg.
Vi har snakket om, at vække hende kl 21, og så lade hende være vågen til kl 22.30, give hende lidt grød til natten og så putte hende. Er det en dårlig idé at vække hende midt i hendes "bedste" soveperiode??
Vi har også snakket om at vække hende om dagen - jeg synes ikke at 4,5 times søvn mellem kl 6-19 er for meget, men jeg ved det ikke??!
Jeg har altid hørt, at en god søvn om dagen giver en god søvn om natten?? At søvn avler søvn?!
Hjælp!!
Med venlig hilsen
Lisbeth