Svar: Natteroderi - kan ikke finde ro
15. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Lisbeth
"Søvn avler søvn" er nu en sandhed med modifikationer. Der er ofte en sammehæng mellem børns søvn om dagen og deres søvn om natten, men søvnen er afhængig af mange faktorer og for meget søvn om dagen giver jo ikke bedre og længere søvn om natten ...
Din datter sover 4½ time om dagen og det er der jo i princippet ikke noget i vejen for, men ser man på hendes samledes søvnbehov og rytme for dagen, så er det nok lidt i overkanten.
Hvis hun sover 4½ time om dagen, så vil hendes nattesøvn skulle vare 10 timer - lige nu puttes hun kl 19 og vågner omkring kl. 7 - altså ca 12 timers nattesøvn - med et behov på godt 14 timer i døgnet, er det altså klart at hun vågner midt nat og ikke kan sove ...
Hun sover en ret lang formiddagslur og jeg vil derfor anbefale jer at I forsøger at vække hende fra den, så hun på den måde får en times mindre søvn i løbet af dagen, hvorved hun forhåbentlig på sigt vil kunne sove denne time om natten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30-10 som nu, men sover kun 1 time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30 - altså lidt før hun bliver det nu, men stadig sent nok til at hun kan holde sig vågen indtil hun skal puttes om aftenen.
Sover herefter ca 2 timer, max 2½ som hun plejer. Det er vigtigt at hun ikke sover efter kl. 16 - da den søvn der ligger efter kl. 16 naturligt også vil 'æde' af nattesøvnen.
Eftermiddag 16: Flaske og evt. lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på som om formiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19-19.30
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske