Svar: Afviser skemad - 6 mdr.
3. juni 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Du har en dejlig dreng, som i høj grad trives på sin mors mælk og nyder den ægte vare,- det er der ingen tvivl om; men i en alder af 6½ mdr skal han jo også til at have noget andet næring. Næringsindholdet i mælken vil ikke være tilstrækkeligt for ham med den alder han har, hvor han rører sig meget mere.
Jeg tror heller ikke at du skal sulte ham, men det er nok en god idé at du ser på, hvor meget du ammer ham. Når man ammer, så ved man jo aldrig hvor meget mælk barnet egentlig får og din beskrivelse kunne tyde på at han spiser så meget hos dig, at det tager pladsen og dermed lysten op for anden mad.
Prøv derfor at skrue lidt ned for amningen. Evt. ved at give han en portion grød først og så amme bagefter. Eller ved at amme ham lidt, lade ham lege, så er han er glad og efter 1½ time så forsøge med lidt grød. Tidspunktet på dagen er underordnet. Det vigtigtste er at han er glad og i humøret til det og ikke for træt.
Det kan måske være en fordel at du laver en portion grød på din egen mælk, så det smager lidt af noget han kender til. For andre er det en fordel at købe grød, da barnet bedre kan lide dette. Du må prøve dig frem og se om ikke et eler andet vil falde i hans smag. Har han først fået fornemmelsen for skeen, så går det også bedre med at skifte til et andet produkt.
Med den alder han har må du give ham al slags grød. Så hvis han ikke er til de milde grødtyper som f.eks. majsgrød og risgrød, så prøv i stedet med de lidt grovere typer som hirsegrød, øllebrød og havregrød.
Hvis du fornemme at han slet ikke er til grød, så er der heller ikke noget i vejen for at du forsøger med grøntsagsmos først. Prøv evt. at købe noget af den mos der er på glas, da nogen børn rigtig godt kan lide dette.
Vælg en blød ske. En ske af metal protesterer nogle børn imod.
Du må gerne give ham en skorpe i hånden, som han kan sutte og gnave lidt i og på den måde få fornemmelsen af en anden smag end mors mælk.
Hvis I selv spiser grøntsager om aftenen, så prøv at give ham lidt af det, evt. kun moset med en gaffel og lidt smør i og giv ham det fra din tallerken og se hvad han siger til det.
Det skal nok lykkes for jer. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske