Brev:
Madbehov
15. december 2009
Alder:
16 mdr.
Madbehov
Kære Helen
Det er efterhånden nu nogle måneder siden vi stoppede med helt med den sidste aftenflaske (nan 3).
Vi har siden vi stoppede som en overgangsfase givet vores datter et par brødhapsere, riskiks og noget vand og sove på som erstatning for hendes ellers 200 ml flaske og gør det stadig.
Hvor vidt hun har fortsat "behov" for dette ekstra måltid og kun kan sove på aftensmaden - vi spiser ca. 17:45 og hun kommer i seng ca. 19:30-20.
Vi har fortsat med det fordi der er dage hvor hun ikke indtager så meget aftensmad og så er det rart og vide hun lige har fået lidt og sove på trods alt.
I forbindelse med indtagelse af måltider er der også lidt udfordringer pt. Ofte ved aftensmaden er hun ikke særlig koncentreret, hun gider ikke sidde i sin stol, er træt efter en lang dag osv. Nogle dage vil hun gerne sidde lidt og prøve med sin egen ske, går ok hvis jeg sætter maden på - hun vender den stadig på hovedet inden den når munden :-) - andre dage er det kun i hapsere hun vil have og det er helt fint - men hun rækker ud efter alt hvad jeg spiser, selvom hun har nøjagtig det sammen på hendes tallerken.
Det kan være min gaffel som hun VIL have og spise med og ikke hendes egen, eller det brød jeg spiser eller andet. Hun peger på sin mælk og derefter vil hun have vand og sådan kan det fortsætte.
Når jeg kommer hjem med hende fra vuggestuen (ca. 16:30) er hun ofte halvsulten, træt osv. Jeg tilbyder hende en banan, figenstang eller andet - det får hun lov til at gå rundt og spise - det samme gør sig gældende ved mellemmåltider i weekenden - er det et skråplan så længe de 3 hovedmåltider indtages ved bordet og højstolen?
Vi vil selvfølgelig gerne opdrage hende til og have gode madvaner og spise ved bordet - men hvis vi f.eks ikke selv sidder ved bordet, det kan være et lille mellemmåltid hvor jeg f.eks ikke selv er sulten nok, så er det også meget svært og få hende til det - derfor vælger vi nogengange den anden løsning.
Det er fortsat meget selektivt det hun spiser - grøntsager er virkelig ikke et hit. Frugt kniber det også med selvom hun fra helt lille har fået tilbudt meget forskelligt. Kan til nøds få lidt banan eller æble både i hende.
Er begyndt og give hende vitatminpiller da jeg ikke tror hun får hendes behov dækket, hun får også fortsat d-dråber.
Er det nogen der plejer og blive nemmere med alderen eller ?
Håber ovenstående er til og finde hoved og hale i - jeg glæder mig til og høre fra dig.
Hilsner L´s mor