Svar: Madbehov
15. december 2009
Alder:
16 mdr.
Kære L´s mor
Hvorvidt og hvordan man skal holde bordskik, tror jeg der er ligeså mange svar på som der er forældre. Vi har alle sammen forskellige regler og måder at gøre tingene på.
Som udgangspunkt mener jeg at maden bør indtages ved spisebordet og at børn ikke skal rende rundt med mad i hænderne - heller ikke mellemmåltider ... men at vi har det sådan her hos os, betyder jo ikke at det også skal være sådan hos jer :)
I skal naturligvis gøre det I synes fungerer bedst i jeres familie og som I ser tingene - dog skal I huske på, at opdragelse og regler jo handler meget om at man kan tage sit barn med andre steder og hvis børn ikke forbinder det at spise med at man altid sidder ved bordet osv. så kan det være svært at lade dem spise andre steder ... At I nogle gange bryder reglen hjemme sker der nok ikke noget ved, men selvom I ikke skal have noget at spise, kan I jo stadig godt sidde sammen med hende ved bordet, eller sætte hende i stolen og lade hende spise, imens I laver noget andet i køkkenet :)
Det er rigtig fint at I nu er stoppet med flasken og erstatter med lidt brød og vand inden sengetid. Det er meget fint og det må I gerne fortsætte med :) Mange børn nyder også at få en godnatgrød inden de skal sove.
Når hun om aftenen og er træt og har svært ved at koncentrere sig om maden, så lad hende evt. sidde på dit skød og giv hende gerne mad fra din tallerken. Det sker der ikke noget ved og det er helt okay, at hun får lidt fysisk kontakt og nærhed der og også får lidt ekstra mad indenbords. Du kan derfor godt lade hende starte i sin egen stol og når koncentrationen så mangler, så hjælper du hende lidt med skeen og gaflen og når det så ikke er nok, så tager du hende over til dig og prøver lidt igen.
Hvis hun bare ikke vil eller kan spise mere lige der, så skal hun naturligvis have lov til at gå fra bordet :)
Børn i jeres datters alder spiser meget selektivt. Lysten til at putte i munden og smage på alt er forsvundet og derfor kan det nogle gange virke som op ad bakke, når man skal have dem til at smage noget nyt.
Det er en god idé at servere tingene adskilt og lade hende vælge selv. Sammen med rugbrøddet til frokost, kan I f.eks. godt servere lidt kogte ærter, majs og gulerod, ligesom hun også kan få lidt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, lidt rejer, muslinger osv. Det er vigtigt at se på hendes indtag over flere dage og sikre sig at hun der spiser lidt fra alle fødevaregrupper :)
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen: Grød, mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade, frisk frugt (eller måske et lille glas juice en gang imellem, hvis hun ikke spiser særlig meget frugt) ellers vand af kop
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, meget gerne fisk af forskellig slags flere gange om ugen. Det kan være fiskepålæg som makrel, tun, rognguf, sildepostej, eller lignende. Det kan også være rejer, muslinger, stykker af fiskefilet evt. med lidt remoulade. Derudover gerne kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, ½ hårdkogt æg, lidt kogte pastaskruer osv. Vand af kop.
Eftermiddag: En lille portion neutral yoghurt eller anden surmælksprodukt, gerne med rugbrødsdrys, müsli, eller f.eks. frugtmos, revne æbler og friske bær. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften: Aftensmad som I andre spiser, retter med sovs, hakket kød og milde fisketyper er stadig godt. Det kan være lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller, fiskefilet, laks med pesto osv. Alt hvad I spiser kan hun få. Mælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød en gammeldags frugtgrød med mælk på kan også være en mulighed som dessert til aftensmaden. Det kan være at hun vil have frugt på denne måde.
Puttes til natten, evt. med lidt brød, banan eller vand.
Det er meget fint at du supplerer med en vitaminpille i det daglige - ekstra d-dråber behøver hun sandsynligvis ikke, der er nok d-vitamin i den vitaminpille du giver hende. Så når du er færdig med dråberne, behøver du sandsynligvis ikke købe ekstra - skade hende gør det dog ikke :)
Om tingene bliver lettere med alderen ... tja, hvad er det man siger "små børn små problemer, store børn store problemer ..." :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske