Svar: Opbevaring af vælling
19. december 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Sanne
Hvis du følger denne opskrift, kan du godt lave vællingen om formiddagen og opvarme den om aftenen inden brug:
Opskrift på hjemmelavet vælling:
2 dl vand
2 tsk. majsstivelse (fx maizena)
eller 1½ spsk. hirseflager, ris- eller majsmel
4-6 mål modermælkserstatningspulver (afhængig af mærke).
Vand og stivelse (mel/flager) piskes sammen og bringes i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge - hirseflager og ris- og majsvælling i 5-10 minutter, majsstivelsesvælling ca. 1 minut. Afkøles lidt før modermælkserstatningspulveret tilsættes - og vællingen piskes sammen.
I stedet for modermælkserstatning kan man også bruge udmalket modermælk. Her bruger man så tilsvarende mængde mælk, som der bruges vand/pulver i ovenstående opskrift - altså godt 2 dl. udmalket modermælk.
Det vil sige, at hvis du bruger kogt vand - sørger for at koge vand og mel/flager godt og derefter afkøler og tilsætter MME, så behøver du altså ikke lave det umiddelbart inden det skal anvendes, med den alder din søn har, men kan godt lave det på forhånd og opvarme det inden servering.
Rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske