Brev:
Hjælp: Baby i søvnunderskud
20. december 2009
Alder:
2 mdr.
Hjælp: Baby i søvnunderskud
Hej
Vi har været forældre i 8 uger. Det har været 8 rigtig hårde uger og det ser ikke ud til at blive bedre.
I de sidste 5 uger har vi ikke kunne få hende til at sove uden gråd en eneste gang. Det er en kamp hver gang og det er frygteligt at hun skal græde så meget. Om dagen sover hun næsten slet ikke, men om natten sover hun 5-7 timer i streg af ren udmattelse. Vi har snart prøvet alt men leder desperat efter noget/nogen, der kan hjælpe. Derfor skriver vi til dig.
Et døgn ser sådan ud hos os.
Kl. 4.30: Klara vågner. Hun får en flaske og sover derefter til mellem 7.00 til 8.00. Dette tidspunkt er det nemmeste at få hende til at sove.
Kl. 7.00: Hun vågner og får en flaske, bliver skiftet og så leger vi til hun viser træthedstegn (gaber). Her er hun dejlig glad.
Kl. 8.30: Vi gør klar til formiddagslur. Hun bliver svøbt i syn dyne og lagt i liften, som vi bouncer på en pilatesbold (vi simulerer banevogn). Hun græder, men falder til ro efter 5-15 min. Herefter ligger hun uroligt og kigger og kaster ofte hovedet fra side til side. Vi aer hende og siger shhhhh-lyde. Hun falder i søvn, men åbner panisk øjnene efter et par minutter, hvor hun så græder.
VI starter forfra. Når hun endelig falder i søvn går der enten 10 minutter eller 30 minutter, så vågner hun igen. Vi aer hende og bouncer liften og hun falder i søvn igen, men vågner efter et par minutter igen. Sådan fortsætter vi indtil hun begynder at græde (mere end 5 min). Det ender altid med at hun skal have skiftet ble og have noget at spise. Dvs. hun får aldrig sin formiddagslur.
Kl. 10:30: Efter mad og skiftning mv. opgiver vi formiddagsluren og gør klar til den daglige barnevognstur. Efter en masse skrig og skrål når hun puttes i liften eller voksiposen og ned fra 3 sal til barnevognskælderen, falder hun endelig omkuld efter 5-10 min i barnevognen. Vi triller med hende i 2-3 timer (uf det er længe i denne kulde).
13.30. Hun får en flaske og vi leger til hun viser træthedstegn.
Kl. 15.00 (gentagelse af formiddagsluren). Hun bliver svøbt i sin dyne og lagt i liften, som vi bouncer på en pilatesbold. Hun græder, men falder til ro efter 5-15 min. Herefter ligger hun uroligt og kigger og kaster nogle gange hovedet fra side til side. Vi aer hende og siger shhhhh-lyde. Hun falder i søvn, men åbner panisk øjnene efter et par minutter, hvor vi så starter forfra.
Når hun endelig falder i søvn går der enten 10 minutter eller 30, så vågner hun igen. Vi aer og bouncer og hun falder i søvn igen, men vågner efter et par minutter igen. Sådan fortsætter vi indtil hun begynder at græde. Det ender altid med at hun skal have skiftet ble og have noget at spise. Dvs. hun får aldrig sin eftermiddagslur.
Herefter går aftenen med forgæves forsøg på at få hende til at sove, spise mv. uden held. Aftenen er ofte kaos og gråd.
Kl. 20.00: Hun bliver svøbt i syn dyne og lagt i liften, som vi bouncer på en pilatesbold. Hun græder, men falder ofte i søvn efter 30 min og sover helt frem til kl. 4.30. Kun afbrudt når hun taber sutten.
Vi har prøvet at ligge sammen med hende i sengen, lægge hende på os, gå med hende i vores arme. Intet virker. Det er det samme. Hun vågner efter få minutter og græder. Hun er meget urolig og kan slet ikke finde ro. Hun er så træt, men noget gør at hun ikke kan finde ro til at sove.
Hendes første uger har været meget kaotiske. Jeg gik 16 dage over tid og fødslen blev sat i gang. Selve fødslen gik godt og hurtigt. Desværre kom hun ud på tværs, hvilket resulterede i at jeg gik godt i stykker. Derudover ville moderkagen ikke ud af sig selv. Jeg blev derfor kørt på operationsbordet en time efter fødslen. Jeg var sengeliggende den første måned efter fødslen og far måtte klare alt. Jeg lå i sengen og ammede. Da hun var tre uger begyndte hun at græde al sin vågentid. Intet kunne hjælpe. Hun græd og græd. Lægen mente det var pga. umodne tarme. Amningen begyndte herefter at gå helt i vasken.
Jeg var stresset og ulykkelig og kunne ikke finde ro, hvilket gik udover min mælkeproduktion. Klara skreg af sult og amningen blev derfor droppet og hun blev endelig mæt på modermælkserstatning. Desværre har modermælkserstatningen givet hende forstoppelse og mange mavesmerter. Hun får derfor laktulose, men det har ikke haft den store effekt. Hun græder dog ikke længere al sin vågentid. Hun er den gladeste pige om formiddagen, når hun er frisk og udhvilet. Resten af dagen er hun ulykkelig pga. søvnunderskud og ondt i maven.
Vi er helt på bar bund mht. hvad vi kan gøre. Vi kan se vores pige er SÅ træt og har brug for søvn. Men hvordan får vi hende til at sove mere end ti minutter?
Hilsen Henrik & Pernille