Svar: Dagslurer forskellige steder
21. december 2009
Alder:
5 mdr.
Kære tvillingemor
Der er desværre nok ikke så meget andet at gøre, end det du allerede gør ...
Du må forsøge at efterligne putteritualet ude, når du prøver at putte pigerne indendøre. Det vil sige bruge den samme sovepose, samme putteklud, kærtegn, beroligende ord osv. så hele situationen ligner sig selv og det 'kun' er puttestedet der er anderledes.
Hvis de sover godt fordi det er koldt og frisk luft og de føler sig skærmet og beroliget at barnevognens kaleche, så kan løsningen også være at tage vognen indendøre. Her må du så åbne et vindue på et værelse, så der er køligt og rart at sove og så prøve at putte dem der ...
De må jo gerne sove ud og tåler en del kulde - men mere end minus 10 grader skal de naturligvis ikke ud i :)
Har de brug for at blive trillet eller vugget lidt, hvis du plejer at gøre det med barnevognen, så kan du købe f.eks. "brio bedrockers" og sætte på tremmesengen, så du kan vugge sengen lidt og på den måde lulle dem til ro.
Overordnet set, så handler det meget om at skabe samme ritual og bruge samme søvnassociationer for pigerne uanset hvor de puttes, så det netop er den bestemte måde du kærtegner på, ord du siger, sangen du synger, kluden de puttes med osv. der går igen og er det som giver dem ro og hjælper dem videre i søvnen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske