Brev:
Nattesøvn hele natten i egen seng
21. december 2009
Alder:
17 mdr.
Nattesøvn hele natten i egen seng
Hej Helen.
Tak for det sidste svar. Tror bare Aske havde fundet ud af, at det var sjovt at gå på tæer. Han gør det stadig en gang imellem, men slet ikke hele tiden.
Det går generelt rigtig godt med ham, han trives og vi bliver altid spurgt i vuggestuen om han altid er så glad - så det er dejligt. Han løber, kravler op i alt, går på trapper og siger 30-40 ord som vi kan forstå.
Aske har aldrig været god til at sove, men middagsluren er nu stabil på ca 1,5 - 2 timer. Han sover på sit eget værelse og falder i søvn mellem kl 19.45 og 20. Som regel falder han selv i søvn og nogle dage sidder vi ved ham og holder ham i hånden 10-15 min.
Nu til vores spørgsmål. Han har siden han blev født altid kommet over i vores seng på et eller andet tidspunkt i løbet af natten/morgenen. Siden han blev 1 år har det først været ved 5.00 tiden og det har vi egentlig synes var okay. Men efterhånden er det blevet sværere og sværere at få ham til at sove videre i sin egen seng, når han fx vågner kl 2 eller 3.
Når han så kommer ind i vores seng ligger han og river mig (mor) i håret i 5-10 min inden han falder helt i søvn igen. Dette kan sagtens gentage sig 2-3 gange inden han vågner helt kl 6.30-7.00. Her ligger han så og vågner lige så stille mens han river mig i håret igen. Efterhånden river han ret hårdt! Det skal siges at han en sjælden gang imellem har sovet til kl 5 uden at vågne - men det kan vist tælles på en hånd (måske to hænder). Ellers er vi normalt inde ved ham 1-2 gange inden vi tager ham med ind i sengen.
Vi (specielt mor) sover rigtig dårligt efter han er kommet ind til os, og har nu besluttet os til at vi vil lære ham at sove hele natten i sin egen seng. Men hvordan griber vi lige det an på den mest omsorgsfulde måde? Han er lidt en tryghedssøgende dreng, når det kommer til søvn. Skal vi bare tage kampen op og skiftes til at tage natten med de skrigeture der kommer? Eller findes der en mere kærlig måde at håndtere det på?
Glæder mig til at høre dit svar. Jeg har netop afleveret speciale og skal først forsvare det i slutningen af januar - så har besluttet at vi vil starte når julebesøgene er ovre og vi er hjemme igen i starten af januar.
Rigtig glædelig jul og godt nytår. Er simpelthen så glad for alle de gode råd og tanker du deler med os her på siden.
Med venlig hilsen
De søvnige forældre (som grundet manglende nattesøvn har svært ved at overskue tanken om nr 2, selvom lysten har meldt sig)