Svar: Nattesøvn hele natten i egen seng
21. december 2009
Alder:
17 mdr.
Kære søvnige forældre
Når tanken om nr. 2 begynder at melde sig, så kan det trods alt ikke være helt slemt :) Men jeg kan nu godt forstå at I gerne vil have lidt mere sammenhængende nattesøvn og gerne vil have dobbeltsengen for jer selv ...
Aske har en svær alder lige nu, faktisk vil det være rigtig godt hvis I ændrer vaner lige nu, men så er det også lige nu ... For når han bliver mellem 18-20 måneder vil børn ofte blive mere tryghedssøgende og søge forældrene mere om natten, så hvis der skal skabes nye vaner, så er det godt at komme dette udviklingsspring i forkøbet ...
I 18-20 måneders alderen får barnet nemlig lidt mere farefornemmelse. Der kommer altså en periode, hvor de sover mere uroligt, vågner op, græder, har brug for fysisk kontakt og nærhed for at sove. De virker ofte generelt lidt mere pylrede, de småklynker i søvne, vil gerne være på arm, klynger sig til de voksens ben, virker måske lidt mere morsyge end tidligere og har ikke helt samme mod på omverdenden som de tidligere har haft.
Denne begyndende farefornemmelse handler om at de rent fysisk er igang med at bruge sig selv meget mere end tidligere. De går, begynder at løbe, klatrer op og stille og roligt åbner verden sig for dem. Det at opleve verden stor, begynder også at give en bevidsthed om at noget kan være farligt. Jeres dreng ved godt, at han kan slå sig, når han løber og falder, at han kan klatre op, men han kan ikke komme ned, at I kan finde på at gå fra ham osv.
Han oplever også mere modstand end tidligere, I siger oftere nej til ham i løbet af dagen, han hindres i at gøre forskellige ting, nogle gange holder i fast ham, når han f.eks. ikke må løbe ud på vejen og også børnene i vuggestuen giver mere modstand, - de skubber til ham, tager legetøjet fra ham osv. Det er altså altsammen en spirende fornemmelse for at verden ikke kun er sjov og ballade ...
Dette medfører også en mental ændring, et øget behov for at kunne se jer for at vide at man ikke er alene og for at turde bevæge sig mere ud i verden på egen hånd. En masse oplevelser dagen igennem som skal bearbejdes i drømme giver den natlige uro. Måske er I allerede på vej ind i alt dette - måske kan I nå at ændre lidt på tingene nu - det er i hvert fald et forsøg værd :)
Jeg er helt enige med jer i, at det må være en god idé at arbejde på at han fortsat puttes i sin egen seng og ligger der indtil kl. 05, hvor han så kan komme ind og sove videre hos jer. Opvågningerne kl 02 skal altså ikke automatisk medføre at han kommer ind i smørhullet og I må her prøve at få ham til at sove videre i sin egen seng. Hvis dette ikke er muligt, så lad ham komme ind til jer - men når han så sover og I oplever at pladsen bliver for trang, så bær ham ind i egen seng igen. Netop det at han begynder at vågne i sin egen seng om morgenen kan godt have noget at sige i forhold til at sove hele natten i sin seng. Det kan derfor være en god idé at bære ham tilbage, når han sover rigtig godt og du (mor) stadig ikke sover ...
Derudover så må du (mor) forsøge at lære ham ikke at hive dig i håret. Kan du ikke holde hans hænder eller putte ham med en bamse eller lignende og arbejde på at han forhindres i at hive i hår og tilbydes noget andet. Du kan jo godt sige "AV!" når han hiver dig i håret og markere at det vil du ikke have ...
Nogle forældre vælger også at den ene sover på en madras på gulvet i børneværelset så barnet bliver der hele natten og således ikke kommer ud. Nogle vælger at barnet skal blive i sin seng, vel vidende at mor og far er ved siden af. Andre vælger at putte med barnet på madrassen og vende barnet til at det er på værelset man sover og man kommer ikke ud ... Nogle bliver på madrassen hele natten, andre trækker sig og lader barnet sove alene og går tilbage til soveværelset. En mulighed er også at putte barnet på en madras i soveværelset, når det vågner om natten og ikke i dobbeltsengen.
Hvorvidt man skal gøre det ene eller det andet kan altid diskuteres, i hvert fald skal man sikre sig, hvis man vælger at putte barnet på en madras, så er det vigtigt at barnet ikke kan komme til skade og slå sig, hvis og når det vågner om natten. Jeres dreng kan jo gå og kan meget hurtigt få sig bevæget rundt og komme noget til, hvis man f.eks. bor med trapper eller lignende ... Så sikkerheden skal være i orden. Men princippet med at give tryghed på en madras i stedet for i dobbeltsengen kan være udmærket. Alle sover bedre på denne måde og det er normalt lettere at få barnet til at komme fra madras til egen seng, end det er at komme fra smørhullet til egen seng :)
Jeg håber mine overvejelser kan hjælpe jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul og tillykke med at dit speciale er afleveret :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske