Brev:
Mange urolige nætter - 7 mdr.
22. december 2009
Alder:
7 mdr.
Mange urolige nætter - 7 mdr.
Kære Helen,
Vi skriver til dig for første gang. Vi har problemer med uro/opvågninger om natten.
Vores søn er 34 uger. Han har aldrig sovet særligt godt. Det længste, vi har været oppe på er 4 timer, og det var da han var kun et par uger, da han var ca. 3 mdr. Siden han var ca. 4 mdr. har han at vågnet hver/hver anden time og sådan har det fortsat med enkelte små fremskridt efterfulgt af tilbageskridt lige siden.
Vi har forsøgt os med laktulose, da han har været forstoppet. Det har hjulpet på afføringen (har nu næsten altid afføring hver morgen) og har givet et par nætter med eet 3-timers stræk. Det er dog lidt svært helt at vurdere effekten, da han i den tid, vi har givet ham laktulosen har været både syg (ikke alvorligt) og har fået et par tænder.
Vi er ved at knække nu. Der er bare ikke ret meget mere at give af efter i månedsvis at have prøvet at holde håbet, om at søvnen snart må komme, i live.
Vi vil fortsætte med laktulosen og håber stadig, at det kan gøre udslaget, men vi vil gerne sikre os, at der ikke er andet, vi kan gøre. Det er uoverskueligt at skulle vente en måned endnu for at se om laktulosen virker, for så først på dét tidspunkt at skulle forsøge andre ting. Vi har brug for en bedring nu!
Generelt har vi en glad dreng, der er meget nysgerrig. Han vejer 8,5 kilo (fødselsvægt 3580). Vi har lige fået tjekket ham hos lægen pga. en voldsom skrige-nat, men der var ikke noget at se (heller ikke i ørerne), så vi har konkluderet, at det må være en tand mere, der er på vej. Altså er han umiddelbart sund og rask.
Vores rytme ser nogenlunde sådan her ud:
Kl 6/6.30: Vågner (det kan godt variere fra kl. 5.45 til kl. 7.30)
Kl. 7/7.30: Ca. 1. dl havregrød med pæremos blandet i + vand af kop
Kl. ca. 8: Sover typisk 1-1 ½ t. (enkelte dage 2 t.) enten i barnevognen eller i vores seng
Kl. ca. 10.30/11: Ca. 1 dl. øllebrød + vand af kop
Kl. 11/12.30 (ml. 1 ½-2 t. efter han vågnede fra sidste lur): Sover 1-2 t. oftest i barnevognen, der kører hele luren. Enkelte gange stiller vi ham, og nogle gange har han sovet fint alligevel – andre gange vågner han efter 40-45 min. En gang om ugen ca. sover han middagslur i vores seng, men så skal vi ofte ind til ham og forlænge den halvvejs
Kl. 14/15: Får frugtmos + amning eller oftest kun amning
Kl. 15/16: Sover typisk 30 min., men nogle gange op til 1 t.
Kl. 17.30/18: 1. dl. kartoffel- og grøntsagsmos med hakkekød eller fisk
Kl. 18.15 ca.: Skiftes til nattøj med dæmpet lys, bliver ammet i vores seng og sunget godnatsang. Putteritualet er ikke så langt, og der kan godt være gæster og knap så roligt op til...
Kl. 18.30/19: Sover
Kl. 23/00: Ammes
Kl. 4/6: Ammes
Han er urolig mange gange imellem amningerne både om aftenen og om natten – hver eller hver anden time. Mange nætter får vi dog et stræk på 2 timer een gang. Når han er urolig prøver vi at vente og se, om han selv falder til ro igen, men det er sjældent tilfældet. Nogle gange er det nok med sutten og at blive vendt om på siden og lagt ind til os – andre gange skal han vugges på armen og gås rundt med i alt fra 5 min. til 1 ½ t.
Med urolig menes, at han brokker sig i søvne, vender og drejer sig og begynder at eskalerer fra småklynk til gråd til skrig. Ofte må vi gå rundt med ham længe, mens han sige utilfredse brokkelyde og klynk. Så snart vi sætter os, prøver at lægge ham eller lægge ham med os, går der et øjeblik og så begynder han at bevæge sig, klynker/brokker sig mere og går over i regulær gråd.
Det, der afgør, hvornår vi lægger ham til lur/natten er hans træthedstegn (gab/gnide øjne/rødlig omkring øjnene). Han falder i søvn ved, at vi lægger tæt ved siden af ham i vores seng, synger og han holder en hånd/et par fingre inde i vores mund. Han falder nemt i søvn de to første lure, mens den tredje lur oftest kræver, at vi vugger ham i søvn i armene. Vi er klar over, at han snart burde springe denne lur over, men han virker træt og pirlig, som om han trænger til at sove igen.
Om aftenen går det typisk rimeligt let med at få ham til at falde i søvn, men der er jævnligt aftener, hvor det tager noget tid eller vi ender med at vugge ham i søvn på armen.
Jeg har i ca. 2 uger ammet ham inden hver lur, for at sikre mig at han får væske nok og er mæt nok til evt. at kunne sove nogle længere lure. Jeg er kun stoppet med det for en dags tid siden, da jeg er bange for, om han får for meget mælk... Er det en god idé ikke at amme ham inden hans dagslure?
Kan det være vores rytme eller mangel på samme, der er problemet? Sover han for meget/for mange gange om dagen? Skal vi forsøge at ’tvinge’ ham ind i en rytme, dvs. fokusere mindre på træthedstegn og følge uret mere?
Eller kan det være fordi han ikke kan berolige sig selv? Og er det så værd at kæmpe for at lære ham at falde i søvn selv? Vi har prøvet på dette i to uger, men det er en hård kamp oveni vores i forvejen overmandende træthed.
Vi har gjort det, at vi dels har intensivere brugen af hans sovebamse og forsøgt at lade ham holde på den i stedet for at have hånden i vores mund. Men det er først, når han er lige ved at sove, at han accepterer dette. Derudover har vi forsøgt at flytte os væk fra ham og sidde ved siden i stedet for at ligge tæt. Det accepterer han rimeligt godt, når vi lige har ligget lidt tæt på ham, indtil han begynder at lukke øjnene. Men vi kan ikke rigtigt komme videre end dette, og da vi ikke er tilhængere af at lade ham græde, befinder vi os i en blindgyde.
Den sidste uge har han desuden taget et stort skridt tilbage og er blevet rigtig svær at få til at falde i søvn uanset hvad vi prøver på... Har du nogle forslag til, hvordan vi kan lære ham at falde i søvn selv? Eller vil det ikke hjælpe på nætterne alligevel?
Et konkret tillægsspørgsmål er, hvorvidt vi bedst får bamsen til at blive en god søvnassociation ved at have den omkring ham hele tiden, så han bliver tæt knyttet til den, eller ved kun at have den der, når han skal sove, så den ikke forbindes med leg?
Kan sutten være et problem?
Han prutter meget, og vi er i tvivl om, om det kan være luft i maven, der generer ham?
Jeg tænker også tit på, om vi har gjort et eller andet helt forkert undervejs, så han har fået et virkeligt rodfæstet dårligt forhold til søvn. Mon vi har været for overopmærksomme og blødsødne (han har aldrig fået lov at ligge og græde eller klynke)?
Det var vist en hel del spørgsmål – alle med overskriften: Hvordan får vi vores søn til at sove imellem amningerne om aftenen og natten?
Med venlig hilsen
De trætte, trætte forældre