Svar: Mange urolige nætter - 7 mdr.
22. december 2009
Alder:
7 mdr.
Kære trætte, trætte forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :) Jeg håber der står lidt julefridage til rådighed i jeres familie, så I har mulighed for der at samle lidt kræfter ...
Der er mange ting som spiller ind på jeres drengs søvnproblemer og jeg kan se ud af jeres brev, at I allerede har læst flere af mine råd til andre. Jeg kan godt forstå I synes det hele virker lidt uoverskueligt, det kan være svært at finde hoved og hale i det hele, når tingene overlapper og mere gør sig gældende :)
I har rigtig mange gode overvejelser og flere ting skal nu ændres og forsøges ført ud i livet. Blandt andet det med en fast rytme om dagen.
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne arbejde på at han kun sover to lure dagligt. Han skal ikke længere sove sidst på dagen, da dette påvirker hans nattesøvn. Derfor er det en god idé at lade dagen starte i passende tid om morgenen, forsøge at lade formiddagsluren ligge om formiddagen og ikke som morgenlur - evt. afkorte formiddagsluren, så den længste lur i stedet bliver middagsluren, hvorefter han vil kunne holde sig vågen indtil han skal i seng.
Derudover er det vigtigt at I begynder at putte ham om dagen uden brystet og uden at være i favn og om dagen bruger et ritual med sovebamse osv. som I gerne vil have han kan benytte sig af fremover. Bamsen skal altså indgå i hver putning som en naturlig del, den kan også bruges, hvis han er ked af det - men skal ikke bruges som legetøj. Det er en putte, trøste bamse, som giver tryghed, når man har brug for ro.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 9.30-10 og sover max 1 time. Skal ikke ammes først, men falde i søvn uden at være i favn og uden at få bryst.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Mosen kan være fra glas, det er let og praktisk. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Han skal altså her have sin mælk og være i din favn, men når han puttes skal han være vågen nok til at registrere at han puttes i sin barnevogn.
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden som om formiddagen. Evt. amning, hvis du skønner at han har brug for den ekstra væske - også vigtigt i forhold til ikke at behøve det om natten ...
Sover ikke længere sen eftermiddag/tidlig aften
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, ris med lidt sovs, kogte grøntsager i hånden at gumle på, en kartoffelbåd og lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten, ca kl. 19.30-20
Skal igen have mælk inden han skal sove, men skal lige nå at registrere at han bliver flyttet. I skal putte ham i egen seng lige der, hvor han tydeligt har svært ved at holde øjnene åbne, men er træt nok til at overgive sig til søvnen. Stå ved ham, hold hænderne på hans krop, så han kan mærke at I er der, lul ham til ro i sengen, hvor han skal sove.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge sider og kan spise mere eller mindre i søvne. Fyldes godt op og puttes derefter i egen seng igen. Sover herefter uden at få mælk til næste morgen tidlig.
Hvis han har brug for at mærke at I er der, så kan det være en fordel at koble tremmesengen med jeres seng og fjerne tremmerne på den ene side. På den måde kan I holde en hånd på ham, på hans brystkasse eller holde ham lidt i hånden, så han kan mærke at I er der uden at I behøver stige ud af jeres seng og gå rundt med ham og så han stadig sover, der hvor han skal sove - i sin seng.
Det lyder som om at jeres dreng er afhængig af tæt fysisk kontakt og nærhed for at kunne overgive sig til søvnen og det er dette I stille og roligt skal ændre på - netop ved at holde jeres hænder på hans krop, holde hans hænder, lade ham mærke tyngden af jeres hænder på sin krop, så han føler sig tryg og rolig. Men altså uden at I ligger tæt sammen.
Det er som sagt rigtig fint med sovebamsen og brug den gerne hver gang han bliver puttet. Nogle børn tager bamsen til sig, andre gør ikke, men det er et forsøg værd. Det samme gælder en klud ved ansigtet der dufter af mor og mors mælk. Det er også en god idé.
Det er altså et spørgsmål om at få ændret lidt vaner hjemme hos jer og det handler både om dagens rytme, at han ikke skal sove for tidligt dagen igennem, at formiddagsluren skal være den korte lur og middagsluren den lange lur, så kan undvære den 3. lur. Og det kan således godt være en idé at 'tvinge' ham ind i en rytme om dagen, fordi det på sigt vil påvirke hans søvn om natten.
Han skal stadig ammes, men skal ikke længere være afhængig af bryst og favn for at sove. Det vil være rigtig fint med 4 amninger dagligt. Alternativet til dette er naturligvis en flaske og måske ville en flaske sen aften kunne gøre underværker for jer ... Ellers er det vand han skal have for at få gang i maven.
Jeg er helt enig i at små børn ikke skal græde sig i søvn og at man skal putte dem nænsomt og kærligt. Det er vigtigt at det at skulle sove forbindes med noget dejligt og rart. Derfor har I ikke gjort noget forkert ved at reagere på hans gråd og I skal holde op med at slå jer selv oven i hovedet og tro at det I gør ikke er godt nok...
Jeg tænker det vil være vigtigt at I lige nu siger til jer selv at udgangspunktet er hans alder og behov nu. Det gør ikke noget hvad der er sket tidligere og hvad I har gjort, naturligvis spiller tingene ind, men det er vigtigt at tage udgangspunkt i hvordan situationen ser ud lige nu og hvordan I så kommer videre derfra. Og lige nu er det altså især rytme og ritualer I skal fokusere på og I er allerede godt igang.
Jeg kan se at der jo allerede er sket en lille fremgang i forhold til at kunne falde i søvn med jer ved sin side og uden at I ligger tæt sammen, ligesom han kan undvære brystet for at sove. At han lige nu har svært ved at sove og overgive sig til søvnen, er okay - det ændrer sig netop når den nye rytme og kun to lure dagligt bliver rutine :)
Sutten kan være et problem, hvis han har brug for den hver time natten igennem og I så derfor ligger med en arm og et ben ude af sengen for at give ham sutten hele natten. Men hvis han kun bruger den til at overgive sig til søvnen med og den således virker beroligende og tryg for ham, så er det helt fint.
Luft i maven kan godt genere og det er der desværre ikke så meget at gøre ved. I må prøve at holde hans mave godt igang ved at tilbyde mad som beskrevet i dagsplanen og sikre ham væske nok. Derudover må han få laktulose for at holde maven fungerende. En flaske sen aften, kan her nogle gange have positiv effekt og andre gange oplever man ingen forskel ...
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer videre på vej, rigtig meget held og lykke og ha en rigtig dejlig jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske