Brev:
Madproblemer og væske i mellemøret
22. december 2009
Alder:
9 mdr.
Madproblemer og væske i mellemøret
Kære Helen.
Jeg vil prøve at gøre det kort.
Jonathan er næsten 9 måneder nu, han har det super, rejser sig, går med gåvogn, knokler løs med sin krop, pludrer og "synger" og er generelt glad.
Dejligt!!!
For en lille månedstid siden fik vi konstateret at han har væske på begge øre, hvilket nok forklarer hvorfor han i små to måneder forinden har været meget urolig om natten. Han havde på det tidspunkt vågne perioder hver nat på 2-5 timer, han rejste sig konstant op og ville ikke ligge ned. Det forstår jeg så nu hvorfor. Det blev til en masse gråd og jeg har helt ondt af ham, når jeg ser tilbage på det. Hans dumme mor forstod ikke, hvad han prøvede at fortælle. Nå, men nu har vi hævet hovedgærdet, det hjalp rigtig meget, især den første uge, han sov 6-7 timer i stræk, men han har nok også været træt.
Nu går det ikke helt så nemt.
Jeg ammer ved putning og to gange i løbet af natten.
Er det for meget med hans alder?
Han drikker meget og effektivt om natten, "tømmer" begge bryster og sover for det meste viderer bagefter.
Vi er begyndt at få problemer med hans spisning om dagen:
Han spiser stor portion havregrød til morgen, men vil ikke have frokost, spiser lidt a-38 med banan eftermiddag, men vil ikke rigtigt have aftensmad, hver anden dag ca spiser han grød lige inden han skal sove.
For et par uger siden var der ingen problemer, tvært imod, han spiste meget. Fire store måltider om dagen, plus frugt og hapsere og på det tidspunkt ammede jeg også om dagen. Det gør jeg ikke længere. Så forskellen til nu er markant. Og jeg kan egentligt godt forstå, hvis han er sulten om natten, derfor tænker jeg det er dumt at pille ved natamningerne nu, selvom jeg meget gerne vil nedtrappe og have en bedre nattesøvn.
Han er også begyndt at gylpe/kaste op, når han har spist. Og det lugter ikke godt. Så ved ikke om han simpelthen har noget med maven.
Han har fået to tænder og vi kigger hele tiden efter om der er flere på vej, fordi han savler meget og piller sig i munden/gnider næsen.
Når han skal spise, spiser han 3-4 skefulde og så er munden lukket, meget bevidst, han siger simplethen "nej, tak". Og det er sådan set underordnet, hvad han bliver tilbudt. Dog tror jeg nok at mos står nederst på hans ønskeliste, små rugbrødsmadder og grød går bedre.
Han sidder også meget uroligt, kravler op ad sin høje stol, op på bordet, ormer sig rundt, hvis han sidder på skødet, han vil helst hele tiden have legetøj i hånden, men smider det også fra sig og vil have fat i noget andet. Han virker lidt forvirret og utilpas.
Min mand og jeg er begge af den holdning at han ikke skal lege og spise samtidig, men det ender alligevel sådan, fordi han sommetider falder til ro, når han får noget i hænderne. Jeg tror det handler om, at han gerne vil spise selv, men det kan han jo ikke endnu. Men jeg ved det ikke.
Han skal undersøges i ørene igen til Januar og vurderes med hensyn til dræn. Kan det med ørene give kvalme?
Og kan det gøre ondt at køre i bil. Han græder nemlig altid i bilen, uden undtagelse. Han vil gerne sidde i sædet, er glad og nysgerrig, men græder så snart vi kører, især når vi kører på motorvej. Gad vide om det giver tryk i ørene??
Mit spørgsmål er lidt rodet, men jeg vil egentlig spørge om hjælp til, om jeg skal gøre det anderledes om natten med amningerne og hvad vi skal stille op med at han ikke spiser særlig meget i løbet af dagen? Og så er jeg nysgerrig på om, det med ørene på nogen måde påvirker appetitten?
Glæderlig Jul!!!!!!!!!!
Kærlig hilsen
Stine