Svar: Madproblemer og væske i mellemøret
22. december 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Stine
Skidt at høre at Jonathan har problemer med ørerne - men trods alt noget at I har fundet ud af, at det var ørerne som gjorde at han har sovet dårligt ... :)
3 amninger i døgnet er meget fint i 9 månedersalderen. Først omkring 10 måneder vil de fleste børn trappe ned til 2 amninger, som så bibeholdes indtil 12 måneders alderen. Herefter ammes en gang dagligt, sålænge både mor og barn synes det er dejligt.
Da du ikke ammer om dagen mere, så burde hans mælkeindtag ikke påvirke lysten til mad. Det lyder også som om at det er hans øgede selvstændighed og lyst til at spise selv, der spiller ind hos jer :)
Det er helt normalt at børn i 9-10 måneders alderen lukker munden for skeen. Det handler sjældent om kræsenhed, men derimod om at barnet gerne vil spise selv - hvilket du også selv har tænkt og det kan han faktisk godt :)
Han kan spise med fingrene og kan også spise med en gaffel med den alder han har nu. Du kan stadig supplere med lidt skemad, så du sikrer dig at han får mad nok, men ellers skal han spise mad i stykker.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller mælk af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, tun, rognguf, sildepostej eller lignende. Tilbydes også små stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod. Det kan være ½ hårdkogt æg, lidt rejer, muslinger osv. Det er vigtigt med mad i stykker så han får øvet sit pincetgreb :)
Derudover kan han suppleres med lidt mos, det kan være mos fra glas eller rester fra aftensmaden.
Middagslur
Eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos - hvad du nu synes, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Retter med hakket kød og sovs er rigtig godt, det kan være lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks med pesto, laks med stuvet spinat, fiskefilet evt. med remoulade osv. Altså mad som smager af noget og udgangspunktet er det I andre også spiser.
Der skal være mos og mad i stykker - kartofler kan f.eks. moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand eller mælk af kop.
Kan evt. suppleres med en godnatgrød, hvis han ikke har spist særlig meget til aften.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig. Det er forskelligt om det er denne amning eller amningen tidlig morgen der svinder i 10 måneders alderen.
Lige nu er det altså vigtigt at du søger for at give din dreng mad i stykker som han selv kan spise - enten med fingrene eller med en gaffel og du må også gerne hjælpe ham med at få hapserne ind i munden :)
Derudover er de fint at have de 3 amninger liggende aften, sen aften og tidlig morgen - det letter på trykket i ørerne at drikke mælk og bedre derfor hans søvn - den lune mælk er også godt for hans slimhinder og vejrtrækning.
Det kan naturligvis ikke undgås at smerter i ørerne kan påvirke hans appetit, når børn har ondt spiser det ofte ikke særlig meget .. Det kan heller ikke udelukkes at væske på ørerne påvirker lysten til at køre i bil, netop fordi det at køre i høj fart og afhængig af hvor man kører, kan ændre på trykket i kabinen og derfor godt påvirke ham, når han har ondt i forvejen ... Måske lyden også virker generende i ørerne ...
Og så kan jeg naturligvis heller ikke sige at han ikke er utilpas på grund af virus eller andet, der florerer jo meget lige nu - men umiddelbart tænker jeg at vægring mod skemaden hører alderen til og at I må prøve at motivere til mere appetit ved at tilbyde så stor variation som muligt i løbet af dagen og give ham masser han selv kan sidde med, øve sit pincetgreb med og spise :)
Håber dette hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke og ha en rigtig dejlig jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske