Svar: Græder når han vågner efter dagslur
22. december 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Louisa
Når vi sover indeholder vores søvn forskellige faser, vi sover dybt, vi sover lettere og der er også faser hvor vi drømmer.
Børns søvn er meget forskellig fra voksnes søvn, men netop med den alder din dreng har nu begynder hans søvn at ligne voksnes lidt mere i sammensætning og du vil derfor godt kunne opleve at han virker til at sove lidt forskelligt alt efter om det er i starten, i midten eller tilsidst i en søvnperiode.
Der kan naturligvis være tale om at han lige nu vågner, fordi der udviklingsmæssigt sker meget med ham og han drømmer måske lidt mere end du tidligere har oplevet. Men ofte er det sådan, at når børn vågner med gråd og præcis som du beskriver, virker trætte, små græder, har svært ved at vågne rigtigt op, så handler det om at de vågner direkte fra den dybe søvn.
Når børn vågner direkte fra det stadie at søvn, som vi kalder for dyb søvn, så vil de ofte vågne med gråd og kan faktisk være meget kede af det. Det ændrer sig i takt med at han bliver ældre og skyldes ikke at du gør noget forkert, det er en del af hans cirkadiske rytme, hans indre ur og skyldes altså at der netop lige nu sker rigtig meget med ham både motorisk og mentalt - men også i sammensætningen af hans søvn.
At der er forskel på inde og ude kan være tilfældigt, men kan også skyldes at han sover anderledes inde og ude, måske sover han lidt bedre udenfor, søvnen bliver lidt længere og han sover ikke helt så dybt der, når han så vågner. Derfor vågner ham med større smil om læben, når han sover ude - ligesom han også gør om morgenen, hvor han vågner op ved siden af dig efter en god lang nattesøvn ...
Nogle gange vil han måske have behov for at sove lidt mere og det vil være fint at I ikke tager ham op, men i stedet prøver at lulle ham lidt til ro igen. Andre gange, så vågner han bare direkte fra den dybe søvn og så er det med gråd - men det ændrer sig som sagt med tiden :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og ha en rigtig dejlig jul:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske