Svar: Hvordan længere lure om dagen?
22. december 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
For at få den rytme du beskriver, hvor din datter sover to lure - formiddagslur og middagslur, og sover en lille powernap sidst på dagen, så vil det være rigtig godt at du begynder at indføre et ekstra skemåltid. Ikke at hun skal have store mængder, men lige nok til at hun bliver lidt ekstra mæt og derudover også får en fast rytme omkring mad og søvn.
Det er derudover vigtigt at du ikke putter hende for tidligt i løbet af dagen, men netop forsøger at aktivere hende, så hun får brugt sig selv både fysisk og mentalt og således sikrer hende længere og aktive vågenperioder inden du putter hende igen. Ved at putte hende lidt senere end du gør lige nu, allerede fra morgenstunden får du flyttet på hendes rytme dagen igennem og kan så være heldig at komme end på de 2 ønskede lure + en powernap.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen kl. 06: ammes og sover videre
Morgen 8: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 10 - sover her ca 1 time som nu.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos eller grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. MME mætter mere end modermælk og 2 gange skemad + en flaske her, burde kunne mætte hende nok til at hun kan sove et lidt længere stræk. Puttes lidt senere end hun bliver lige nu
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Powernapper en ½ times tid sidst på eftermiddagen / tidlig aften
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og begynder måske at kunne sove uden mælk midt nat. Det ser ud som om at din datter allerede kan dette og det er super flot. Men den sene aftenflaske eller amning er fortsat en god idé. Hun kan sandsynligvis indtage den mere eller mindre i søvne.
Det er en god idé at give hende mælk sen aften, da hun ellers naturligt vil mangle det i løbet af dagen og derfor godt kan vågne / sove kortvarigt, for at få indhentet den mælk hun behøver ... Nu hvor du stille og roligt overgår til flaske med mme, vil det være helt fint at give hende en flaske omkring midnat, der hvor hun normalt alligevel vågner lidt op.
Og ellers så virker det som om at det hos jer er et spørgsmål om at prøve at lulle hende videre til ro. Hendes formiddagslur behøver ikke være på mere end 1 time, men middagsluren må gerne vare 1½-2 timer og så en powernap sidst på dagen er stadig fint. Samlet set skal hun altså sove som hun gør nu mængdemæssigt, men gerne fordelt over 2 lure + powernap i stedet for 4 næsten lige lange lure.
Så forsøg at putte hende lidt senere og holde hende aktiv i de vågne perioder, så hun får en følelse af rent fysisk og mentalt at have brug for hvile. Sørg for at give hende mad nok og følg efter med flaske/bryst inden hun skal sove, da vi alle sover bedst på fuld mave og forsøg så at lulle hende til ro, når hun vågner op og tydeligt ikke er parat til at vågne. Læg evt. en gåtur ind ved middagsluren fordi det netop kan holde hende sovende og dermed stille og roligt lærer hendes krop, give hendes krop en erfaring med at behøve mere end 1 times søvn på dette tidspunkt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske