Svar: Flaskebarn
22. december 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Jette
Tillykke med den store dreng, jeg kan godt forstå at han er sulten og at det har været svært at få amningen til at fungere. Det er rigtig fint at han nu er på flaske og som udgangspunkt skal han have 1/6 af sin vægt i døgnet. Det vil sige, at hvis han nu vejer f.eks. 6000g så skal han altså have ca 1000ml mælk i døgnet - fordelt på 6-8 flasker svarer det til mellem 125-170ml af gangen.
Han skal naturligvis have lov til at flekse sit behov, således at han nogle gange spiser lidt mere og andre gange mindre. Præcis som mængden af modermælk også normalt vil variere over døgnet.
Du bør ikke komme maizena i hans mælk! Modermælkserstatningen er lavet så den passer præcist i sammensætning til hans behov og indeholder de mineraler, vitaminer osv. han har brug for. Det er meget vigtigt at du blander erstatningen efter instruktionerne på pakken og ikke tilsætter andet end vand!
Hvis han har svært ved at optage erstatningen, får problemer med hård mave eller lignende, så kan du prøve at skifte til en anden type modermælksertatning. Nan H.A. eller Syrnet Grøn Allomin kan være en mulighed du kan forsøge - det anbefales til børn med tendens til træge maver.
Nogle børn har problemer med maven i måneder og for andre går det fint efter et par uger - det kan jeg desværre ikke sige noget generelt omkring. Hvis han har afføring med flere dages mellemrum, så kan det være nødvendigt at starte op med noget laktulose. Det kan du købe i håndkøb på apoteket. Du må gerne give 1 ml pr kg han vejer og gerne fordele dosis over 2 gange dagligt. Det vil sige, at hvis han vejer 6 kg, så kan du give 3ml morgen og 3ml aften. Du må så justere lidt op og ned efter hvordan hans mave fungerer :)
Det er vigtigt at du sørger for at holde hans mave godt igang, hvis han har forstoppelse, vil han naturligt ikke kunne spise særlig meget, vil igen få problemer med maven og det er en ond cirkel at komme ind i. Så hold gang i maven, så indtager han naturligt også mere mad.
I må gerne holde ham lidt hen mellem måltider, hvis han så spiser det han reelt har behov for, når han får sin flaske. Netop fordi han får flaske, så ved I jo præcis hvor meget han får og I må naturligvis ikke hindre ham i at få dækket sit behov. Børn der får flaske skal altså et eller andet sted have lov til at flekse deres behov, som børn der får bryst... Men hver 3 time lyder fint - det svarer til de 8 måneder i døgnet.
Børn har normalt behov for at bøvse de første mange måneder, og når jeres dreng får flaske er det super vigtigt at I hjælper ham med at komme af med luften. Jo mere han kan bøvse ud, jo mere ro vil det give i maven. Hvis han ikke får bøvset skal luften igennem mave og tarm og vil naturligt give mere mavekneb :)
Hans tarme modnes hele tiden og ofte oplever man en ændring i tarmsystemet i 2 måneders alderen. Hos nogle børn er det dog rigtig svært at kapere maden og optage den og de har mavekneb til de er mellem 12-16 uger gamle ....
Læs i øvrigt min artikel "Når du giver dit barn flaske" som du finder i min artikelsamling :)
Rigtig meget held og lykke med ham og ha en rigtig dejlig jul alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske