Svar: Mad problemer
27. december 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Zeynep
Det er helt normalt at børn i 9-10 måneders alderen lukker munden for skeen. Det handler sjældent om kræsenhed, men derimod om at barnet gerne vil spise selv. Derfor er det rigtig vigtigt at du nu begynder at give din datter mad med mere bid i, mad som hun kan spise med fingrene eller spise med en gaffel og hendes mad, skal tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
Det er fint at give hende grød morgen og inden hun skal sove, så hun bliver fyldt op med dette og derfor så sover lidt bedre. Men i løbet af dagen skal hun have mad i stykker. Både store stykker hun selv kan gnave af og gumle sig igennem, men også små stykker mad. Det kan være kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod eller du kan give hende rejer, muslinger, måske lidt rosiner osv. Rosiner må hun dog ikke få ret mange af - max 50 g om ugen.
De små stykker mad er vigtige så hun får øvet sit pincetgreb, lære at spise med tommel og pegefinger. Og som sagt kan hun også spise med en gaffel, hvis du hjælper hende lidt på vej. Så når hun drejer hovedet og kniber munden sammen, så er det ganske givet fordi hun gerne vil have lidt af det hun ser I andre spiser og gerne vil spise selv og ikke længere mades med ske :)
Det er altså rigtig godt og du skal prøve at se det som et sundhedstegn at hun viser mere selvstændighed og egen vilje. Hun gør det ganske givet også når hun skal pusles, vil ikke ligge på puslebordet, protesterer tydeligt over at få ren ble på osv. Det hører med til hendes udvikling, at ville selv :)
Du skal naturligvis også holde amningerne nede, så hun ikke får for meget mælk - 3 amninger dagligt er helt perfekt og det er således amningerne om dagen der forsvinder nu - bibehold amning aften, sen aften og tidlig morgen - en overgang amningen inden middagslur men i løbet af forholdsvis kort tid, så forsvinder denne amning også.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig godt nytår :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske